fredag 22 juni 2007

#39 The Church "Starfish" [1988]



Jag fattar ingenting. Nästa år är det 20 år sen Church gav ut "Starfish". 20 år! Jag köpte skivan när den kom ut och det känns inte länge sedan. Man kan ju ställa sig frågan om man då har stannat i sin musikaliska utveckling, om en skiva som man köpte för så länge sedan fortfarande känns fräsch. När det gäller "Starfish" behöver man inte oroa sig. Det finns inte många skivor från dessa år som inte känns helt daterade ljudmässigt (det bästa sättet att avgöra om en skiva kom ut andra halvan av 80-talet är att lyssna på trumsoundet), men "Starfish" håller.

Vi bjuds inte många dur-harmonier på "Starfish", men ändå inger skivan en känsla av ett vemodigt välbehag, mer än bara misströstan. Och sällan görs skivor som är så homogena som denna, i en positiv bemärkelse. Alla låtarna hör liksom ihop och följer ett tema. Detta gäller både text och musik. Mörka och försiktiga Destination öppnar försiktigt dörren för oss. "Ni är välkomna, vi har mycket att berätta, men förbered er på en känslomässig storm.", säger den. Avslutande och smått optimistiska Hotel Womb får oss att lämna "Starfish" smått positiva, trots allt.
Att vissa låtar däremellan har blivit klassiker känns helt naturligt. Vilken gitarrist över 30 år har inte förstört partystämningen med en känslomässig version av "Under the milky way"?

Till sist, omslaget. Helt perfekt. Kan det bli mer 1988 än så?

måndag 18 juni 2007

#41 The Byrds "Younger Than Yesterday" [1967]


Det är lätt att upptäcka och älska ny musik idag. Back in the days på tidigt 90-tal var det svårare. Tidningen POP var enda kanalen kändes det som vid sidan av sena kvällar framför 120 minutes med Frans. Problemet med detta att det var omöjligt att be om ytterligare information. Att räcka upp handen och förklara att man inte riktigt hängde med i ett resonemng eller förstod en term.

I Stockholm hade du kunnat gå in med POP under armen på din lokala skivbutik och fråga om skivan som recenserats och gått därifrån med skivan och ytterligare några skivor som expediten tipsat om. Eller så gick man på tuff konsert. Eller frågade man sina tuffa kompisar. Eller sina tuffa föräldrar. I Ljungby fanns inga tuffa konserter att gå på. Inga tuffa kompisar att fråga som inte hade samma begränsade horisont som du. Inte heller kunde man fråga några tuffa föräldrar i Ljungby (utom Frans pappa men han var mer rock än pop) Hade du bett om skivtips i videobutiken som sålde skivor i Ljungby skulle jag antagligen sitta här med svarta skinnkläder och rakade sidor på skalpen och lyssna på band döpta efter våldsbrott mellan olika djurraser.

I denna lilla, lilla bubbla man levde i matades man sålunda med POP-sanningar. Inget annat. I en tidig recension av vad jag tror var Anna Hellsten om en skiva som jag inte minns namnet gjordes en uppräkning av ett antal skivklassiker. Mina tonårshänder måste ha börjat svettas vid anblicken av en kanon i popmusik levererad i närmast officiell form från Stockholm. (Detta var innan den officiella POP-kanonen levererades i ett temanummer några år senare.)

Nu skulle här upptäckas, inhandlas och inmutas.

Problemet var att endast skivnamnet på klassikerna gavs. Inte artistnamnet. Med viss stolthet kunde jag dock konstatera att jag redan hade några av skivorna på listan i min ägo. Andra hade jag inte. Younger than Yesterday var en av dessa. Titeln var snyggt och smart. Men hur i en tid innan internet och utan vettiga skivbutiker, kompisar eller föräldrar hittar du en skiva med bara ett namn på? I videobutiken hade de en telefonkatalogstjock lunta som användes för kundbeställningar. Den var indelad efter artistnamn och inte albumtitel. Jag vågade inte fråga om att få låna katalogen för en sökning på egen hand.

Svaret blev noggrann läsning av vad jag vill minnas var tre på varandra följande kataloger från Ginza. I den tredje katalogen dök slutligen skivan upp i en reasektion. Sökandet skedde hemma utan den sociala press det hade inneburit att stå i videobutiken några timmar.

Belöningen var, förutom det oundvikliga inmutandet av bandet som mitt (!!!), en skiva som på ett närmast magiskt sätt lyckas förena bubblande pop med psychadelica , countrytoner och rock'n'roll-stjärne avrättningar. Fullständigt briljant. Och det kunde jag vara helt säker på redan från början tack vare tidningen POP.

#42 Arab Strap "Philophopia" [1998]


Sena reflektioner om rum och musik - del 3

Tooting i SW London hösten 1998. Jag hade det fantastiskt. Läste på slappt universitet, försökte klubba, pendlade till Cambridge, läste böcker på café och titade på sjukt mycket fotboll nere på puben.

Philophobia var något av en voyeurism denna höst. Ett titthål in till en parallell brittisk (skotsk) verklighet vid sidan av min lätt banala "svensk student i London tillvaro". En parallell verklighet med fylla, mer fylla, otrohet, hopplöshet och en stor kuk.

Dessutom är musiken omtumlande och vacker.

#43 Saint Etienne - Fox Base Alpha [1992]


Sena reflektioner om rum och musik - del 2

Går det att relativisera frigörelse? Fox Base Alpha är så sammantvinnat med mitt steg från grungeljungby till popjönköping. Från Roddys till Café Nemo. Från utanför till lite mer innanför.

Andra flyttade till Lund, Stockholm och London. Jag tog ett mindre steg som var relativt stort.