onsdag 5 november 2008

#3 The Residents "Commercial Album" [1980]


Nej vet ni vad! Nu är det dags för lite mer tokigheter. The Residents. Det där mysko bandet som ingen vet vilka de är. Medlemmarna alltså. Spelar konstig musik. USA:s Philemon Arthur & The Dung. Det här är deras konceptalbum om popmusik. Varje låt är en minut lång, och innehåller alla byggstenar som krävs för att skapa en stor poplåt. Eftersom därmed 2/3 av fläsket hos en vanlig hit inte är utvecklat hos de här fula, vackra, missbildade, söta, skeva, proportionerliga, skrikande, jollrande, skrämmande, rara och grymtande bäbisarna blir resultatet fullkomligt förtrollande. För att tala med en av skivans låttitlar: Less Not More. Mångfalden är häpnadsväckande, mycket tack vare gästartisterna, Andy Partridge, Fred Frith, Snakefinger, Lene Lovich och Chris Cutler bl a. Eller inte. En vers och en refräng, behövs det nåt mer? Nej. Varför upprepa dem, när man kan istället kan spela låten igen! Jag spelar dem ofta. Varje gång försöker jag fånga låtarnas essens, men jag har aldrig lyckats. Låt mig försöka sätta ord på det hela med hjälp av texten till låten Moisture: ”Someone saw a strange amount/Of moisture on her lips/And it was also seen upon/Her arms and on her hips/No one knows exactly/Who she was or how she died/But when they opened up her purse/They found a snail inside”. Jag fortsätter att försöka. Det finns inte mindre än 40 hala tvålar att fånga. Om ni fångas av Residents och vill fortsätta att tvätta er rena från i musiksamhället i övrigt rådande konventioner rekommenderas vadsomhelst med dem fram t o m 1988. Allt efter det är, tyvärr, skit.

#3 The Cure "Disintegration" [1989]


Jag kan drabbas av akut "Disintegration-abstinens". Måste lyssna på skivan. Det finns ingen logik i när detta händer. "Disintegration" passar till alla känslolägen - nedstämdhet, lycka, trötthet eller maginfluensa. För mig är detta en vinylskiva och A-sidan är det bästa som gjorts. Om B-sidan hade kommit upp i samma höjder hade "Disintegration" legat på en högre placering. Detta är för övrigt min enda "riktiga" Cure-skiva på listan. Men det räcker långt.

#3 The Cure - Disintegration [1989]

Höjdpunkten på The Cure's karriär. "The same deep water as you" är en av The Cure's bästa låtar och Disintegration är den mest ospretiga skiva The Cure har gjort...Vackert, stort, förföriskt och atmosfäriskt.

måndag 3 november 2008

#3 The Jesus and Mary Chain "Darklands" [1987]



Bröderna Reid överraskade alla med denna avskalade uppföljare till den feed-back indränkta debuten. Lugnare låtar, ren och klar ljudbild, fast melodierna var fortfarande av samma klass. Man kan nästan nämna alla låtar när man vill skriva om höjdpunkterna på plattan men titelspåret, Happy When it Rains, April Skies, Nine Million Rainy Days och On the Wall är riktiga pärlor. Det talas ju om en ny platta nu när Jim och William åter kan vistas i samma rum, men att de skulle nå dessa höjder igen har jag svårt att tro. Magnifikt!

#2 The Flaming Lips ”The Soft Bulletin” [1999]


Med smak av gammalt överfyllt askfat och billig pilsner samt en klädkod som stavas m.i.s.e.r.a.b.e.l. steg man upp en morgon med en ansenlig huvudvärk i begynnandefas. Det var med blandade känslor man drog upp kedjan till tältöppningen, stack ut huvudet och blickade ut över leråkern. Morgonritualen var lika nödvändig som den var avskyvärd, men ingalunda fanns det någon vettig anledning att tveka. Morgontaggen och återställarpilsnern måste avverkas. Det var ett av de klarast uttryckta rutinerna i den fiktiva överlevnadsguiden för rockfestival. Stämningen på fältet var dämpad och allting tycktes ske i ultrarapid, helt enligt mall för ett festivalområde i uppvaknande. Fast denna gång var det annorlunda, trots allt. Sinnesstämningen i lägret var tyngre än vanligt. Det var Roskildefestival anno Pearl Jam-incidenten.

Ämnet för dagen var givet och bearbetning stod högst på agendan, vilket bland de flesta tält innebar ett avsteg från den sedvanliga ”hävning medelst hasning”. För en del var traumat så tungt att man valde hemfärd före festivalens återstod. Detta var dock aldrig något alternativ för Andy & Co. Förvisso hade Pearl Jam varit en av de mest givna hållpunkterna på agendan men både Calexico och The Flaming Lips var ju kvar. Dock var förväntningarna allt annat än höga. Calexico hade jag hyfsat nyligen blivit introducerad för och hade egentligen ingen uppfattning om livemässigt, men med tanke på att de var en duo förväntade jag mig inga stordåd precis. Och vad Coyne med anhang beträffar hade de mycket kvar att bevisa sedan fjolårets fåneri ”The Car Experience”.

Så, med en baksmälla som så sakteliga börjat ordna upp sig och med vänner i gott sällskap stod man placerad tämligen långt bak i tältet när Calexico intog scenen. Duon var givetvis inte alls en duo, utan en oerhört svängig och samspelt sextett med bemanning på pedalsteel såväl som blås – båda viktiga ingredienser i bandets sound. Den mörka sinnesstämningen som legat tät över Roskilde-fältet under dagen hade genast förpassats till förnimmelse. Och när Joey Burns halvvägs in i konserten bjöd in mariachibandet Mariachi Luz de Luna som ytterligare förstärkning var euforin ett faktum. Till de avslutande tonerna av Desperado-temat Cancion del Mariachi, lutade sig en god vän fram mot mig och sa; ”Det här är nog fan det bästa jag sett”. Jag nickade instämmande och tänkte för mig själv; ”inte en chans i världen att Flaming Lips toppar detta”…

Men det gjorde de. Och när Kung Coyne, med teaterblod i ansiktet och en marionettebeklädd näve sträckt mot skyn, förkunnade att han ställde sig upp och sa ”Yeah!” i samförstånd med resten av Gröna vände sig min vän till mig och sa; ”Nä nä nä. Det här är det bästa jag sett!”. Återigen höll jag med. Mexikansk hatt-o-blås i all ära, men mot Oklahomas egna ”fearless freaks” stod det sig slätt. Med ett tjog fantastiska låtar och den mest välgjorda videoprojiceringen jag sett (och, skall väl tilläggas, en perfekt fylla) kan upplevelsen inte sammafattas som annan än total, och än idag är det faktiskt inget som ens varit i närheten. Inte ens the Lips själva. ”The Soft Bulletin” hade äntligen fått upprättelse och fadäsen med ”The Car Experience” var förlåten redan efter halva inledande Race for the Prize.

söndag 2 november 2008

#3 The Wonder Stuff “Never Loved Elvis” [1993]


Den perfekta poplåten. Det finns en näve. Cures ”Just like heaven” & “In between days”, Håkans “Ramlar”, Sugars “If I can´t change your mind”, REMs “It's The End Of The World As We Know It ( And I Feel Fine)”, Smiths “Panic”, Bob Hunds “Allt på att kort”, Blurs “Parklife”. Den typen.
Ni vet vilka jag menar. Låtarna som funkar som en vitamininjektion. Sångerna som omedelbart förvisar den gråa vardagen och kastar ut dig på en mental midsommarfest!

Det finns många av dem på den här skivan. ”Caught in my Shadow”, ”Size of a Cow”, ”Here comes Everyone” och ”Welcome to the Cheap Seats” är kanske de som direkt hoppar upp och bitchslappar mig exstatisk. ”Maybe”, ”Mission Drive”, ”38 line Poem” och ”Inertia” anfaller bakifrån och lyckas nästa välta mig. ”Play”, ”Donation”, ”Grotesque” och ”Sleep Alone” sätter en knytäve i magen på mig så jag tappar luften.
(Även B-sidorna från singlarna är rent livsfarliga små ligister! Akta er för; “The Takin' Is Easy”, “Will The Circle Be Unbroken”, “That's Entertainment”-covern, “Me, My Mom, My Dad and My Brother” och framförallt “Room 512 All the News That´s Fit To Print” – i mitt tycke kanske Miles bästa låt!)

Ingen skiva i musikhistorien har någonsin gjort mig lyckligare.
Det räcker långt. Det räcker till en 3:a.