onsdag 5 december 2007

#20 Ministry "Psalm 69: The Way to Succeed & the Way to Suck Eggs" [1992]


"Jesus built my hotrod"! Världens bästa bilåkarlåt. "N.W.O. (new world order)" och "Just One Fix" är några av världens bästa partylåtar och "Scarecrow" är industri-depp när den är som bäst. Senaste och avslutningsskivan "The Last Sucker" är riktigt bra också och ett värdigt avslut på ministrys karriär.

tisdag 4 december 2007

#21 PJ Harvey "To Bring You My Love" [1995]

bluesigt, supercoolt, suveränt...precis som pj är!

måndag 3 december 2007

#20 The Chills "Brave Words" [1987]


Som ni vet sedan #35 blir mitt hjärta mycket varmt av nyazeeländsk pop och rock. På gymnasieskolresan till London lyckades jag se The Chills på Dingwalls. Förband var elaka The Perfect Disaster (med framtida Breeders-medlemmen Josephine Wiggs på bas). En toppenkväll. The Chills körde Pink Frost redan som andra låt! Fatta! Världens bästa popsingel!
Är det möjligen nån som häckar på ett ex av utgångna intrrrrnet-only-boxen "The Secret Box" med bl a livespår från Stadt Hamburg, hör av er!
För ett bevis på hur grymma The Chills var kolla http://www.youtube.com/watch?v=1jSLOluwGfg för ett superbt framförande av Dan Destiny and the Silver Dawn från "Brave Words", 2:15 ren bliss. Med Justin Harwood på bas, Luna-nördar!

#21 Blonde Redhead "Melody Of Certain Damaged Lemons" [2000]


Två gitarrer, trummor, sång. Ett bräckligt ljudbygge som blev ännu rangligare när utrustningen började krångla på samma Roskilde-scen som Built To Spill manglade sönder samma år, 1999. Men de japansk-italienska newyorkarna reste sig ur kaoset och levererade en fantastisk konsert. Den här skivan representerar brytningen mellan BR:s ursprungliga "raka" avantgarde-sound och de två senaste skivorna pampiga 4AD-ifierade indiesymfonier. Lite bättre än Deerhoof, men bara jävligt lite.

#23 Kraftwerk "Radio-activity" [1975]


Radio-Aktivität. En skiva. Ett koncept. 12 stycken konst. Nånting väldigt fint.

#26 The Magnetic Fields ”69 Lovesongs” [1999]


Det är svårt att inte imponeras av Stephin Merritts mastodontverk på poesins mest givna tema. Just det, titeln kunde inte vara mindre hemlighetsfull, för 69 kärlekssånger är just vad som väntar lyssnaren när stereon laddas med detta stycke modern pophistoria. Merritts sinne för svart humor låter färga de flesta texterna och inte sällan med smarta och dråpliga punchlines. Men då och då överraskas lyssnaren av väl avvägda nedslag i kärlekens mest allvarliga allvar, ömsom i dess renaste och omsöm dess smutsigaste form. Resultatet är en känslo-berg-och-dalbana med många sanningar, personligt berättad men ändå med hög igenkänningsfaktor.

Alright, innan lovorden hinner ta överhanden måste jag erkänna att allt inte är bra. Naturligtvis! Konstigt vore ju annat med tanke på mängden songs och variationen dessa emellan vad genreflirtar och produktion beträffar. Ändå har jag svårt att peka ut något onödigt spår, och förmodligen beroende just på olikheten dem emellan. Hatten av för detta genidrag, herr Merritt! Han har också varit smakfull nog att dela med sig av låtarna vad vokalistbiten anbelangar, smakfullt inte minst beträffande dynamiken men även för att göra helheten uthärdlig, för hur mycket man än gillar Merritts djupa basstämma är jag tämligen övertygad om att den skulle driva vem som helst till vansinne efter 69 låtar på raken.

#27 The Beatles ”Magical Mystery Tour” [1967]


En närmast overklig känsla kommer över mig när jag ser The Beatles framföra sina songs. Musiken har alltid funnits där och har alltid känts självklar, nästan så att man inte kan föreställa sig en värld utan deras otaliga hits. Deras livsöden har berättats om och om igen, och tillsammans med all kringliggande kommers har själva bandet The Beatles hamnat lite i skymundan till förmån för producenten, maktkampen, döden och kärleken. Ringo, Paul, John och George är för många i det närmaste gudalika och denna "ikonisering" kan ibland sudda ut de mest väsentliga beståndsdelarna - bas, gitarr, trummor och piano samt tre fantastiska låtskrivare.

För mig är detta bästa plattan. Vad som tilltalar mig mest är den angenäma blandningen av högt och lågt, samt det strukturerade och direkta kontra det flummiga och utflippade. Detta avspeglas inte minst i favoritspåren ”The Fool on the Hill”, ”I am the Walrus” och titelspåret, där den sistnämnda flirtar såväl med genren barnvisa som med musikal. Inte helt oävet får den mig även att resonera kring dess allsångspotential. Något för The Polyphonic Spree’s samlade stämband månne?