torsdag 2 oktober 2008

#7 Accept "Balls to the Wall" [1984]


Nej, det är inget skämt. Det kanske är en tuff barriär att ta sig över innan man är redo att inse storheten i det här verket, men väl framme - knyt nävarna och njut. Likt Metallica gjorde med Black Album sju år senare kastade Accept här av sig många av de attribut som hade gjort dem till ett av metal-världens mest inflytelserika band. De övergav i princip helt den genre, thrash-metal, som de varit med och lagt grunden till, för ett benhårt slowtempo-album med en otvivelaktigt utmanande estetik och lyrik. Även för dem som inte fascineras av musikgenren som sådan kan det här vara värt en genomgång, inte minst för att sitt explicita queerfokus, 20 år innan 2000-talets babbel om intersektionalitet och frigörelse över könsgränser. Det komiska i kråksången är ju att inga hårdrockare i vare sig Sölvesborg, Svedala, Trosa, Motala, Höör eller Örnsköldsvik kunde föreställa sig varken Udo eller Rob Halford som homos. De var ju bara läder och hårda, och hårt läder är lika med tufft, och då går det bra att lyssna på "London Leatherboys" i Impalan samtidigt som man viftar med sydstatsflaggan och spöar juggar och intellektuella utanför korvmojjen på fredagskvällarna. Århundradets blåsning, grabbar.

Hårdrocken la grunden för mitt självständiga musikintresse sådär i tioårsåldern. Mitt första egenhändigt köpta album var "Creatures of the Night", Kiss sista sminkade album. Sedan kom Dio, Maiden, Priest, Purple, Accept och King Diamond som ett pärlband av influenser in i en helt oerfaren liten pojkhjärna. En vacker dag 1987 kom jag över ett ex av Pet Shop Boys "Actually" och i ett nafs blev jag "synthare" och sålde således alla mina härliga hårdrocksvinyler. Jag kom senare att genomgå samma inkvisation i relation till synthen till förmån för shoegazing och depprock - då rök alla sköna DM-maxis och obskyra Hot Stuff-band för en spottstyver. Härligt kategoriskt och ombytligt, eller hur? Lite sorgligt ur ett samlarperspektiv så här i efterhand bara.

Började plocka upp gamla trådar för ett antal år sedan, och insåg att det nog inte hade hänt så mycket på de där 20 åren. Känslan av att lyssna på världens fetaste riff, ever, den är sig lik. En skillnad (gudskelov) är dock att jag nu begriper innebörden av texterna på Balls to the Wall.

De två bästa prefixen på musik är "aggro" och "depp", möjligtvis "melankoli", men jag har aldrig varit mycket för det menlöst vackra, eller för den delen, smarta. Så jag välkomnar mer Udo och mindre Bell & Sebastian i mitt liv. Skål!

onsdag 1 oktober 2008

#10 A Silver Mt Zion "He Has Left Us Alone But Shafts of Light Sometimes Grace the Corners of Our Rooms" [2000]

Efrim, Thierry, och Sophie från "Godspeed You Black Emperor!" bildade denna konstellation vid sidan av "GYBE!" och nu har de släppt sex skivor redan och blir hårdare och argare för varje skiva och utökar sitt gruppnamn. Numer heter de "Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra La La Band". På debutskivan "He has.." låter det ödsligt och vackert mest baserat på stråkar och en hel del sång (i jämförelse med GYBE), piano och långsamma vackra klingande gitarrer.

#11 The God Machine "Scenes from the second storey" [1992]

Ett band från Södra USA, bosatta i england släppte sin debutskiva på Fiction records med mörk och hård musik. En blandning mellan The Cure's Disintegration och tidig Black Sabbath. Det här är debutenskivan som är som ett episkt äventyr på 78 minuter. Bandets karriär tog slut alldeles för snabbt. Bassisten dog i en hjärnblödning innan skiva nummer två kom ut. När de bara var två kvar så startade sångaren Robin Proper-Shepard det ganska tråkiga projektet Sophia som sysslar med mer akustisk pop. The God Machines spelning i teaterladan på Hultsfredsfestivalen 1993 är fortfarande en av de bästa konserter jag varit på.

#7 The Flaming Lips "The Soft Bulletin" [1999]



"Waiting for Superman" ligger med bl a The LA's "There she goes" och Triffids "Wide open road" på min topp 10 över historiens bästa låtar. Resten av skivan är nästan lika bra. Även om det har visat sig att vi alla har ganska olika syn på musikhistorien verkar "The Soft Bulletin" vara en gemensam favorit. Känns tryggt.

tisdag 30 september 2008

#12 The Cure "Faith" [1981]


Vackert och sorgligt. Pornography är självklart mörkare och argare men faith ÄR essensen av melankoli.

#13 Suede "Dog Man Star" [1994]


Daddy's speeding säger jag bara...

#14 Spacemen 3 "Playing With Fire" [1989]



Mörkt, hypnotiskt gitarrmangel och sakrala syntar. Sonic Boom och J. Spaceman i toppform (...själsligt).

#15 Joy Division "Closer" [1980]



"The procession moves on the shouting is over"...fantastisk pop, fantastisk depp.

måndag 29 september 2008

#8 Liz Phair "Exile In Guyville" [1993]


1991 gav Liz Phair under artistnamnet Girly Sound "ut" 3 portastudio-inspelade kassetter om vardera 14 låtar till sina 2 polare Chris Brokaw (från Come, nån som minns dem?) och Tae Won Yu. Ja, hon hade säkert fler polare, hon sägs ha varit Chicagos bästa på att bli bjuden på öl på krogen t ex, men först lät hon bara de här 2 lyssna. Till slut spred sig ordet om denna fantastiska musik (bara hennes gitarr, en Fender Duo-Sonic II, och sång i lågt alt-register, ofta lager-på-lager-inspelad) så långt att hon själv vågade ringa till Matador-bossen Gerard Cosloy. Han fick några låtar att lyssna på och tyckte så här: "The songs were really smart, really funny, and really harrowing, sometimes all at the same time." Jag kan inte säga det bättre. Inspelningarna finns inte utgivna i kommersiell form men man kan lyssna på http://girlysound.com/ Pengar sköts till och en debutskiva med proffsigare inspelningar av bl a några av låtarna från kassetterna tog form 1992. Inspelad tillsammans med producenten/musikern Brad Wood. Fler låtar från Girly Sound-tiden fortsatte också att dyka upp på senare skivor.
Så till själva produkten, enligt Rolling Stone en av de 500 bästa skivorna nånsin, med en artist som enligt Steve Albini var "a fucking chore to listen to". Det är så befriande med en kvinnlig artist som gör va fan hon vill. Det gjorde Liz på den här tiden. Hon sa att skivan var modellerad låt-för-låt efter Stones "Exile on Main Street". "Guyville" är den mansdominerade musikstaden Chicago såklart. Så småningom blev allting lite konstigt, som det så ofta blir, nu gör hon skitdåliga radioanpassade skivor som dyker snabbt som skållade ner i reabackarna. Ett lågvattenmärke kan kanske hävdas vara när hon 2002 körade på en Sheryl Crow-låt.
Skitsamma, den här skivan är the shit, så jävla tuff. Helt unik. Finns deluxe-utgiven med dvd om dess tillkomst. Uppföljarna "Whip-smart" och "whitechocolatespaceegg" är fina de också, med lagom polerade stunder, men jag försvinner inte in i dem som jag gör i "Exile in Guyville" eller Girly Sound-prylarna. Det känns jävligt bra att vara där. Om ni tycker att jag svär mycket så ska ni veta att jag inte har en chans mot Liz.

#7 Frank Black ”Teenager of the Year” [1994]


Frank Black på solokvist No 2. Bakom sig har han lämnat motvallsfasonerna och den dalande låtkvalitet som präglade The Pixies sista tid (och som faktiskt också färgade av sig lite på soloplatta No 1). Och den säregna countryrock med gubbedoft som blivit hans signum det senaste decenniet har ännu inte gjort entré. Nej, i Frank Black anno 94 finner vi istället en nyfiken sökare. Och denne sökares goda omdöme är förmodligen det enda som står i vägen för att lekfullheten och våghalsigheten skall ta överhanden och dra iväg låtmaterialet till skojfriskland. Den påtagliga svarta humorn och de säregna småtokiga ackordföljderna är aldrig så pass vridna att de överskuggar det blodiga allvaret. Bara det faktum att Frank Black alltid haft den goda smaken att omge sig med formidabla musiker (i synnerhet gitarrister) vittnar om att detta är alldeles för viktigt för honom för att skämtas bort. ”Teenager of the Year” är inget undantag. Och som seden sig bör är det också just gitarristen som sticker ut en aningen mer än de övriga. Lyle Workmans bländande lir fick än mer utrymme på uppföljande ”Cult of Ray” men lyckas hänföra långt mer än halvannan gång även här (lyssningsexempel; intro:t till The Hostess with the Mostest, verskompet på den refrängmässiga trestegsraketen Two Reelers, samt i stort sett hela Pie in the Sky).

Länge levde jag med övertygelsen om att endast halva plattan var lyssningsbar. Idag vet jag bättre. Idag vet jag att Superabound, Big Red, Olé Mulholland och dom andra ”B-side”-spåren är fantastiska låtar på sina säregna sätt och står oförskämt väl upp mot mer ”direkta” låtar som Headache, Speedy Marie och Calistan (världens bästa billåt?). Och när jag ändå är inne på låtar av toppklass vill jag minnas följande scenario från Jukebox’ glansdagar, sommaren -97;

Vi står några vänner och diskuterar nyligen släppta ”OK Computer” och ”Perfect From Now On” och ”den nya rocken”, gitarrens renässans yadda yadda yadda. Juke:ans bättre hälft bryter plötsligt in, uppenbart intresserad av vårt popnörderi, och frågar helt sonika om vi vill höra världens bästa rocklåt. Utan att vänta på något svar sätter han på (I want to live on an) Abstract Plain och vänder sig mot oss med ett belåtet leende på läpparna. Där och då, överumplade av coolheten i det tvärsäkra ställningstagandet, höll vi alla med. Gott så, tänker jag idag… min personliga favorit kommer nog ändå för alltid att vara Freedom Rock.

söndag 28 september 2008

#8 REM “Green” [1989]


6 June 1989 - Göta Lejon, Stockholm, Sweden

set: Pop Song 89 / These Days / Disturbance At The Heron House / Exhuming McCarthy / Turn You Inside-Out / With The People-King Of Birds / Orange Crush / Cuyahoga / Feeling Gravitys Pull / World Leader Pretend / Begin The Begin / Rotary Ten / Sitting Still / Get Up / Life And How To Live It / It's The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine)
encore 1: Stand / Swan Swan H / You Are The Everything
encore 2: Harpers / Summertime / Ghost Rider / Finest Worksong / Perfect Circle / Dark Globe / After Hours

Fantastisk konsert – trots att jag bara kände igen hälften av låtarna!

Två år senare ringde grannens lillasyster, vi kan kalla henne Jenny (alla tjejer verkade heta det på den tiden), på dörren och undrade om hon fick låna ”Losing my religion”-singeln. Eftersom jag gillade såndära ”skum” musik var hon säker på att jag skulle ha den.
Som ni naturligtvis förstår slutade REM den dagen att vara mitt band.
Den passion som tändes med ”It´s the end of the world as we know it (and I feel fine)” och ”The one I love” peakade när Stipe & Co. framförde ”Get up” där på Göta Lejon.

De efterföljande plattorna – ”Out of time”, ”Automatic for the people”, “Monster” och “New adventures in Hi-Fi” är alla fantastiska skivor men de känns.... avlägsna för mig
Lite som en gammal flickvän man gjorde slut med själv. Man önskar henne allt väl och tänker på den tid man haft tillsammans med värme.
Kanske känner man sig lite som ett svin efter ha avslutat förhållandet så hastigt och utan att ge någon egentlig eller hållbar förklaring.
”Det är inte du älskling, det är jag” ungefär.

Du är här med mig
Du är här med mig
Du har varit här och Du är allting

Förlåt för att jag stack. Vi måste bägge gå vidare nu.