söndag 28 september 2008

#8 REM “Green” [1989]


6 June 1989 - Göta Lejon, Stockholm, Sweden

set: Pop Song 89 / These Days / Disturbance At The Heron House / Exhuming McCarthy / Turn You Inside-Out / With The People-King Of Birds / Orange Crush / Cuyahoga / Feeling Gravitys Pull / World Leader Pretend / Begin The Begin / Rotary Ten / Sitting Still / Get Up / Life And How To Live It / It's The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine)
encore 1: Stand / Swan Swan H / You Are The Everything
encore 2: Harpers / Summertime / Ghost Rider / Finest Worksong / Perfect Circle / Dark Globe / After Hours

Fantastisk konsert – trots att jag bara kände igen hälften av låtarna!

Två år senare ringde grannens lillasyster, vi kan kalla henne Jenny (alla tjejer verkade heta det på den tiden), på dörren och undrade om hon fick låna ”Losing my religion”-singeln. Eftersom jag gillade såndära ”skum” musik var hon säker på att jag skulle ha den.
Som ni naturligtvis förstår slutade REM den dagen att vara mitt band.
Den passion som tändes med ”It´s the end of the world as we know it (and I feel fine)” och ”The one I love” peakade när Stipe & Co. framförde ”Get up” där på Göta Lejon.

De efterföljande plattorna – ”Out of time”, ”Automatic for the people”, “Monster” och “New adventures in Hi-Fi” är alla fantastiska skivor men de känns.... avlägsna för mig
Lite som en gammal flickvän man gjorde slut med själv. Man önskar henne allt väl och tänker på den tid man haft tillsammans med värme.
Kanske känner man sig lite som ett svin efter ha avslutat förhållandet så hastigt och utan att ge någon egentlig eller hållbar förklaring.
”Det är inte du älskling, det är jag” ungefär.

Du är här med mig
Du är här med mig
Du har varit här och Du är allting

Förlåt för att jag stack. Vi måste bägge gå vidare nu.

Inga kommentarer: