torsdag 24 maj 2007

#38 the La's "the La's" [1990]


Galna män och tvåhandstapping 1995 hoppade jag omkring i Teaterladan till det vid den tiden lovande britpopakten Cast. Bandet hade gjort en helt ok spelning (vilken för övrigt både inleddes och avslutades med den enda hiten Finetime, oförglömligt!) på väldigt hög volym och vi pottluggade satar längst fram visste väl inte om vi skulle pogo:a eller göra the ol' i'm wit the devil-tecknet när gitarristen plötsligt brast ut i en tvåhandstappingorgie av rang i låten History. Det är för övrigt den bästa användning av tvåhandstapping jag någonsin skådat och antagligen har det ingenstans använts på samma smakfulla sätt som det görs i denna låt. Ni som är sugna på att höra spektaklet kan leta efter den fina inspelning som finns på albumet All Change.

Frågan är väl vad detta har att göra med the La's? Jo, ganska mycket, som säkert flera av er, mina fellow-anglofiler, säkert räknat ut så är den gemensamma nämnaren John Power, sångare i Cast som spelade en mycket behaglig bas i the La's. Naturligtvis visste jag inte det då, när jag hoppade omkring i ladans bastuhetta men när jag kom hem satte jag mig in i problematiken och spårade bandets rötter. De som är hågade kan lätt spåra upp vad Power sysslar med idag (hint: det låter för jävligt).

Där all change är folkrock med Guns 'n Roses-komplex så är the La's folkpop med subutex men ändå, eller kanske, därför, mycket mer inbjudande. Lillywhite's produktion är inte kristallklar men ändamålsenlig och framförallt är låtarna väldigt, väldigt bra.

Den stora hiten var naturligtvis There She Goes, det gick inte att se en brittisk filmproduktion under 90talet där den inte var med på soundtracket, och visst är den bra men albumets styrkor ligger snarare i låtar som Timeless Melody, Doledrum och Looking Glass. Men det är musikaliskt, uppfinningsrikt och lekfullt raktigenom.

Historien om Lee Mavers, bandets låtskrivare och frontman, är lång, tragisk och mytomspunnen. Ryktena om återföreningar av bandet är många men återföreningarna brukar sällan hålla särskilt länge, bråk och droger brukar komma emellan.

Lyckligtvis är skivan helt befriad från tvåhandstapping men trots detta så är vi nog många som skulle vilja se bandet återförenat i exempelvis teaterladan.

tisdag 22 maj 2007

#36 Rage Against the Machine ”Rage Against the Machine” [1992]


Kollaborationerna Anthrax/Public Enemy och Run DMC/Aerosmith i all ära, men när det talas om rap/metal-genren är det ändå Rage Against the Machine som får ses som det viktigaste och mest nydanande bandet. Tyvärr är det nog även så att det är det enda bandet i genren som kan ses som viktigt och nydanande. Själ och hjärta genomsyrar såväl de politiska texterna som den begåvat konstruerade musiken. Egentligen känns det lite småtrist att behöva sortera in RATM i rap/metal-facket med tanke på den dynga som producerats inom genren sedan dess. Så, tills återföreningen är ett faktum får man väl hålla till godo med detta mästerverk samt minnet av ”Hultsfredskonserten med den gungande marken”. Är det över huvud taget möjligt att toppa ett sådant spektakel? I seriously doubt it.

måndag 21 maj 2007

#36 Iggy Pop "Lust For Life" [1977]


Jag har sett Iggys penis sex gånger.

I Hulstsfred –93, jag tror det var tredje gången jag såg honom live, hade han på sig genomskinliga plastjeans utan kalsonger under (vi behövde alltså inte vänta till slutet på konserten på att få se den som brukligt).
Han brakade igång med Lust for Life och körde The Passenger redan som tredje låt.
Where do you go from there liksom?

#33 Primal Scream "Screamadelica" [1991]


Nu rasslar det på. Utgår (kanske felaktigt) från att den här plattan kommer att dyka upp igen, så jag överlåter orerandet till ngn annan. Första lyssningen var i alla fall på ett kasettband som min farbror Micke spelade in till mig i samband med att skivan släpptes. På sida B var det Spaceman 3 som jag inte begrep ett jota av vid det laget, fick för mig att skivan hängt upp sig och snabbspolade fram till "Higher than the Sun" genom att använda REVERSE-funktionen (var oerhört nöjd över min high-tech ultratunna panasonicbandare jag köpt billigt av en polare). Festivalminne 1: 16 år, första gången på Hultsfred, Primal Scream på Amazonas-scenen, 45 min sena, indiska mattor, rökelser, House of Love har spelat innan, ett gäng tuffa 25-åringar från Lund står raden framför och röker konstiga cigaretter, Bobby Gillespie kommer ut och en sitar drar igång "Higher than the Sun". Festivalminne 2: PS kör "Rocks" för FJÄRDE gången (4:e gången) på Hawaii-scenen inför en dräggig publik på en redan stagnerande rockfestival inför en publik som förmodligen aldrig fattade XTRMNTR.

#34 Mötley Crüe "Shout at the Devil" [1983]


...släpptes samma år som Power, Corruption & Lies, men skulle likaväl kunna ha släppts ett annat århundrade av en annan livsform på en annan planet. Det är sleaze, dekadens och överdrivna gester. Inte så mycket kvar till fantasin, men oerhört effektfullt. Att den här hamnar en plats ovanför det tidigare nämnda mästerverket bevisar den dubbla naturen i den här listan. Shout at the Devil nådde sin absoluta peak i min musikkarriär något år efter den släpptes, vilket innebar att jag var i 10-års åldern. Tror inte att jag hade begripit New Order vid det laget. Men jag fattade hur tufft det var med nitar, och ett visst intresse för sex och androgyna rockpastischer hade också gjort sig tillkänna. Orginalomslaget är kolsvart med pentagramet i blanksvart relief. Bara en sån sak...

#35 New Order "Power, Corruption & Lies" [1983]


Här föds New Order som det band vi kände dem fram till Technique, eller möjligtvis Republic. Gitarrspåren är helt frenetiska; euforiska och ångestladdade på samma gång. De suggestiva synthspåren är både sorgsna och farliga, och har förmodligen uppstått i samma studio-session som "Blue Monday" - som inte är med på plattan utan släppt som en separat 12:a, med metaspåret "the Beach". Båda spåren ingår i USA-releasen, men med dem försvinner liksom albumets själ på något underligt sätt. Är det inte dags för en revival av separata-singelspårs-eran? Skivan har världshistoriens snyggaste omslag (i konkurrens med Unknown Pleasures, Low-Life och Technique) är cross-genre och helt utan text på både ytter- och innerkonvolut. Bara en sån sak. Bernard Sumner SKA sjunga så här, Peter Hook förvandlar basen till ett helt nytt instrument och hela bandet har insett vilken digital potential de har och låter Gillian Gilbert vara dess apostel. En helt avgörande platta. Magisk.

söndag 20 maj 2007

#41 The Cure "The Head On the Door" [1985]


Jag säger bara: "Push", "the Baby Screams", "Six Different Ways", singlarna och "the Blood".