måndag 21 maj 2007

#33 Primal Scream "Screamadelica" [1991]


Nu rasslar det på. Utgår (kanske felaktigt) från att den här plattan kommer att dyka upp igen, så jag överlåter orerandet till ngn annan. Första lyssningen var i alla fall på ett kasettband som min farbror Micke spelade in till mig i samband med att skivan släpptes. På sida B var det Spaceman 3 som jag inte begrep ett jota av vid det laget, fick för mig att skivan hängt upp sig och snabbspolade fram till "Higher than the Sun" genom att använda REVERSE-funktionen (var oerhört nöjd över min high-tech ultratunna panasonicbandare jag köpt billigt av en polare). Festivalminne 1: 16 år, första gången på Hultsfred, Primal Scream på Amazonas-scenen, 45 min sena, indiska mattor, rökelser, House of Love har spelat innan, ett gäng tuffa 25-åringar från Lund står raden framför och röker konstiga cigaretter, Bobby Gillespie kommer ut och en sitar drar igång "Higher than the Sun". Festivalminne 2: PS kör "Rocks" för FJÄRDE gången (4:e gången) på Hawaii-scenen inför en dräggig publik på en redan stagnerande rockfestival inför en publik som förmodligen aldrig fattade XTRMNTR.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Accelerator-skivan heter egentligen Exterminator.

Frans sa...

Kan man inte skylla på någon redigerare. XTRMNTR ska det väl vara förresten?

Anonym sa...

Om man Exterminator her XTRMNTR så får man av omslaget döma att hitsingeln heter KLL LL HPPS. Det är alltså ett typografiskt påhitt.

Frans sa...

Typografi or not. Förstår din poäng, men väljer ändå att hålla mig till katalogens titel, XTRMNTR. I sann bibliografisk anda.