tisdag 1 april 2008

#16 Metallica ”Master of Puppets” [1986]


Med ovana och darriga händer, vita av krampaktigt plektrumgrepp och stel fingersättning, börjar svetten så sakteliga sippra fram under kalufs modell ”svinto” då insikten om ackordförflyttning växer sig allt starkare. Tonerna som avses tämjas är introt till Welcome Home (Sanitarium), glödande spår nr.4 på Metallicas mästerverk ”Master of Puppets”, en milstolpe för såväl heavy metal-scenen i stort som för denne 50-liste-medlems musikaliska utveckling. Och även om plattan för mig innebar många tablaturältande timmar och kronisk fingertoppsvärk är det inte av nostalgiska skäl den föräras en så fin placering som bland de magnifika tjugo.

Det skall villigt erkännas att lyssningstillfällena för världens bästa hårdrocksplatta är betydligt färre idag än för sisådär en 15 år sedan. Den avnjutes, förutom på det årliga ”The Heavy Metal Gathering”, kanske främst och som bäst på solokvist i bilen till och från jobbet. Icke desto mindre fylls jag gång efter annan av förundran över det mästerliga och stilbildande låtmaterialet samt plattans geniala dynamik. Och även om jag trots denna kärleksförklaring faktiskt har en stor icke-favorit i The Thing That Should Not Be ser jag ändå dess självklara plats i helheten, en slags uppmuntrande påminnelse om att låtskrivarparet Hetfield/Ulrich faktiskt har en mänsklig sida också.

Nu är det dock inte endast metalscenens motsvarigheter till Lennon/McCartney som förtjänar idel lovord för denna gärning. Ständigt utskällde gitarristen Kirk Hammet visar sig här från sin bästa sida och den av horder av fans helgonförklarade bassisten Cliff Burton motsvarar här närapå de skyhöga omdömena han förärats. Slutligen måste ett eller tusen slag slås för producenten Flemming Rasmussen som bortsett från visst reverbmissbruk här fått till en fullträff. Ett mysterium är det därför när han…

#17 Metallica ”…and Justice for All” [1988]


…på efterföljande album ”goofar” totalt! Ett av bandets mest hyllade album låtmässigt är paradoxalt nog också det som fått mest kritik produktionsmässigt. Och med all rätta! Trummorna är så överproducerade att de låter ickeproducerade, elgitarrsoundet så artificiellt att det skulle kunna vara framtaget av ZOOM, och till sist basen… just det, vilken bas? Kanske var det ett statement från Hetfield/Ulrich att inga för stora gester skulle tillåtas ”the new guy” – ett epitet stackars Newsted för övrigt av hardcore-fansen fick bära nästintill det något överraskande avhoppet – men att reducera honom till ohörbar var väl kanske lite att ta i.

Nåväl, bortsett från produktionsdebaclet är ”…and Justice for All” en makalös upplevelse, och än en gång lyckas Metallica bryta ny mark inom sitt gebit vad stil anbelangar. Långa och tunga låtbyggen präglade av maskinell exakthet överrumplar med vackra passager och harmonier (ett arv från Cliff Burton, sägs det) och inramas snyggt av expresstågen Blackened och Dyers Eve. Och även om dennes hjärta slår hårt för semisellout:en One är favoriten ändå det majestätiska instrumentalverket To Live is To Die, en låt som aldrig verkar sluta växa. Personligen hade jag kunnat vara utan bagatellen The Shortest Straw, och hyllade Harvester of Sorrow är egentligen bara bra ”live”, men hey! Även Solen har sina fläckar!

söndag 30 mars 2008

#16 Yo La Tengo "And Then Nothing Turned Itself Inside-Out" [2000]

Det blir tråkigare ju längre man väntar. Det blir tråkigare ju närmare toppen man kommer. Det blir tråkigare utan vräkiga gitarrer. Det blir tråkigare ju mindre som händer. Men så händer nåt ändå. Ingenting vänder sig ut-och-in.

Luften är elektropur nu. Rynkorna har försvunnit och jag är inte det minsta svullen. Nu är då. Jag kan varva med "Fakebook" eller "Little Honda"-epn om jag vill ha variation. Eller med vadsomhelst annat efter 1990 utom "Summer Sun", för där hade de lite för bråttom med att hasa sig fram.
Tira, Ira! Sweet Georgia Tant Brun. Nu har jag det - jag pensionerar mig, så blir jag ung på nytt! Du kan servera silvertéet nu, James.