fredag 26 oktober 2007

#33 Death Cab for Cutie "the Photo Album" [2001]


Jag har ofta hävdat att Death Cab är USAs David and the Citizens. Ingen brukar fatta vad jag menar, inte heller jag precis efter jag sagt det. Men några dagar senare så brukar jag börja förstå vad jag själv menade, men jag tänker inte berätta det här om ni trodde det.

Som alla andra DCFC skivor är denna fantastiskt ojämn. I bästa fall kan man se den som en tämligen lång ep. Men det är här som de kastar av sig Built to spill oket och vågar skapa sig ett eget ljuduniversum. Framförallt är detta innan Ben Gibbard förvandlas till världens farligaste man vilket han gör ungefär samtidigt som man börjar se videor på nåt de gjort, eller, gud förbjude, se dom live.

På den här tiden var dom bara några fantastiska varelser, där borta, som hade små berättelser om hur det kunde vara i LA och hur det kunde vara att hata farsan.

För det är inte förrän i Styrofoam Plates som man börjar ta ställning till huruvida Ben menar allvar eller inte. Allvarligt, är inte detta den mest övertydliga smörja ni nånsin hört? Men visst, det är den mest fantastiska övertydliga smörja jag hört och när proto-peddot Gibbard avslutar den sista versen med ett rockhistoriens mest potenta yeah så är iallafall jag golvad.

#34 Josh Rouse "Home" [2000]


Jag var 23 när denna skivan kom. Det var inte förrän jag lyssnade på den som jag började känna mig gammal. När jag började gilla den kände jag mig än äldre och när jag insett att jag älskade den fattade jag att det var dags att stämpla ut. Innan den hade jag gått i hela mitt liv, önskat jag var svart, haft ett hälsosamt förhållande till sex och inte riktigt tänkt på vad som skulle hända dagen efter. Om jag hade varit en sval John Cusack tidigare var jag verkligen en depraverad Jack Black dagen efter.

AOR är en demon, en fruktansvärd styggelse som biter tag i dig när du minst anar det och när den väl har satt sina knotiga klor i dig så släpper den aldrig taget. Hur mycket du än pogoar på konserter efter det så skiner det ändå igenom att du hellre skulle vilja vara hemma, justera dina svindyra högtalare, aska på mattan och runka.

Visst, nog blir det lättare att hångla orkestrerad av din skivsamlig postAOR, men vad gör det när du likväl bara kan dra hem linedanceande vårdbiträden?

Det tog mig långt tid att dra mig upp ur träsket, Joshs senare spelningar på KB hjälpte definitivt till, numer är han en skugga av den sjöjungfruliga varelse som frestade med sitt musicerande även om kanske hela hans artisteri kan komma att toppas av den relativt sena Winter in the Hamptons från trista Nashville.

På många sätt är Josh Rouse min största idol. tänk bara att kunna vara lite fet, skriva lite bra låtar om det, spela in dom i Nashville, samarbeta med nån creddig figur, gå ner lite, släppa ett par oförglömliga plattor, få riktig bolagsbackning, tappa konceptet, spela in fler album på sparlåga och flytta till Spanien och bränna pengarna på sangria.

Måtte fanskapet aldrig återvända, jag vill tro att jag har ett par goda år framför mig innan jag skaffar armbågsskydd...

onsdag 24 oktober 2007

#28 Håkan Hellström ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” [2000]



Känn ingen sorg för mig Göteborg
En vän med en bil
Ramlar
Nu kan du få mig så lätt
Vi två, 17 år
Uppsnärjd i det blå
Jag var bara inte gjord för dessa dar
Magiskt, men tragiskt
Atombomb
Dom dimmiga dagarna

....ja vad mer kan man säga?
Bästa svenska skivan sedan Jakob Hellmans "..och stora havet"?
I helvete!! Den är så otroligt mycket bättre! Så det så!
Titta ! Ett till utropstecken ! och flera till !!!!!!