måndag 21 maj 2007

#34 Mötley Crüe "Shout at the Devil" [1983]


...släpptes samma år som Power, Corruption & Lies, men skulle likaväl kunna ha släppts ett annat århundrade av en annan livsform på en annan planet. Det är sleaze, dekadens och överdrivna gester. Inte så mycket kvar till fantasin, men oerhört effektfullt. Att den här hamnar en plats ovanför det tidigare nämnda mästerverket bevisar den dubbla naturen i den här listan. Shout at the Devil nådde sin absoluta peak i min musikkarriär något år efter den släpptes, vilket innebar att jag var i 10-års åldern. Tror inte att jag hade begripit New Order vid det laget. Men jag fattade hur tufft det var med nitar, och ett visst intresse för sex och androgyna rockpastischer hade också gjort sig tillkänna. Orginalomslaget är kolsvart med pentagramet i blanksvart relief. Bara en sån sak...

2 kommentarer:

Johan Z sa...

You´ve got the Looks that kill bro...

Andy A. sa...

Hmm... MÅSTE verkligen skaffa denna platta... bara titelspåret är ju värt 150 spänn. Faktiskt 2:a plattan från din lista som jag känner att jag saknar... den 1:a är "Magic and Loss". Men tills det köpet är i hamn får jag hålla till godo med bland-cd'n från 40-festen.