torsdag 15 mars 2007

#42 Radiohead "Kid A" [2000]


Första gången jag hörde den här skivan hatade jag den. Tyckte den var pretentiös och meningslös. Så jag lyssnade inte på den igen förrän några år senare. Då föll allting plötsligt på plats och jag kunde inse vilken bra platta det var. Ångest och svårmod i ett mycket märkligt ljudlandskap, långt från popmelodier och hitlåtar. Även om OK Computer var ett steg i den här riktningen så var detta mil ifrån det Radiohead jag hade lärt mig tycka om. Nackdelen med att jag började uppskatta Kid A var att de två första Radiohead-skivorna blev olyssningsbara. De blev helt intetsägande. But that´s the price you pay…

1 kommentar:

Frans sa...

Grym platta - helt tidlös. Kid A var början på något nytt. Tycker det är intressant att Radiohead och Blur gått ungefär samma väg och trampat in på den smala stigen. Det implicerar en hel del om dagens skivindustri. Sedan följer ett mini-art-universe med plattan också vilket är underbart. Det är inte bara en tryckt studioprodukt uten en hel liten värld.