onsdag 27 juni 2007

#22 Deerhoof "Apple O´" [2003]


Oj, va fan nu'rå? kanske ni tänker. Jo, jag tar mig friheten att tillfälligt hoppa fram 11 steg i min lista för att göra er uppmärksamma på att ett av världens bästa band spelar på Debaser Malmö nu på måndag 2/7.
Deerhoof bildades för att göra musik som låter "som djur tänker" eller "som djur rör sig". Jämför Animal Collectives idé, men tänk vanlig rocksättning. Från att ha varit ganska svårlyssnade har Deerhoof utvecklats till en livsfarlig, naiv, lekfull, slarvig, hypertajt kombo vars liveframträdanden är en fest för alla sinnen. Långe trummisen Greg sitter krökt över sitt rangliga set på en typ 15 cm hög pall och spelar som en DEMON! Eller ett rovdjur kanske. Han drar på tempona, hamnar medvetet ur fas med de andra, applicerar en för relativt lättlyssnad rockmusik totalt unik, sjuk rytmvildsinthet, stående på en grund av driven jazzteknik. De båda gitarristerna (numera bara en förresten, de fortsätter som trio) står stela, stirrar rakt fram och hamrar ut de mest osannolika, stötiga, vackra riff. Mitt i det organiserade kaoset vaggar Satomi med sin basgitarr och ser helt nollställd ut när hon sjunger med barnslig stämma: "Panda panda panda...". Se bevis på Deerhoofs oemotståndlighet i en mängd liveklipp på http://deerhoof.killrockstars.com/videos.html

Det är obeskrivligt. Det är pop. Det finns inget liknande. "Apple O´" är i mitt tycke bästa skivan, med "Milk Man" som god tvåa. Ses på Debaser på måndag!

6 kommentarer:

tony agren sa...

årets höjdpunkt på malmös konsertfront. Pinsamt billigt oxå!!!

Frans sa...

I'll be there.

Frans sa...

lägger in en ny fråga på Nybrofrillan förresten

Anonym sa...

Extas!

Johan Z sa...

you wouldn´t know art if it stood in front of you, jumping up and down, chanting "bunny bunny bunny bunny"...

Andy A. sa...

Blev nyfiken i och med denna text samt efterföljande kommentarer, så jag gick dit... och blev besviken. Tyckte väl det var kul i 4-5 låtar, men sen tröttnade jag... och större delen av publiken också. Men till skillnad mot dem så höll jag ut to the bitter end.

Trummisen var dock mycket riktigt behållningen... var ganska rolig också i sitt mellansnack.

Sämst var idioten från SVT's "musikbyrån" som inte brydde sig ett skit om konserten och dess besökare, utan gjorde sitt bästa för att överrösta allt och alla med sitt fyllesnack med någon lokalkändis.