måndag 3 september 2007

# 30 Depeche Mode “Music for the Masses” [1987]


Trots att det nu är 20 år sedan “Masses” kom ut så representerar den, iallafall för mig, mitten på Depeche Modes karriär. Man skulle nog kunna påstå att det var den första riktiga vuxenskivan de släppte (inte för att jag var vuxen när den kom, jag var femton och fick lyssna på den i smyg eftersom jag ju officiellt var hårdrockare....).
Black Celebration (1986) påbörjade kanske pågarns färd ned men det var först här de började närma sig det riktiga mörkret.

Och sicken härlig svärta det är!

Never let me down again, Behind the Wheel, Nothing, Little 15 m.fl.
Udda hur så deprimerande musik gör mig så lycklig....

Tips från Coachen: När du DJ:ar på hipp, nostalgisk electronicaklubb – Never let me Down Aggro Mix funkar jämrans bra att mixa ihop med Chemical Brothers Hey Boy Hey Girl.

5 kommentarer:

Frans sa...

Var "Aggro mix" med på samma 12:a som agent Orange och ngn mix av "To have and to hold"? Det är i alla fall så jag minns det... Gjorde mig av med ca 20 DM-tolvor för en spottstyver (typ 200:-) i samband med att jag fastnade för "Going blank again" och inte förstod att det gick att kombinera indie med DM. Snacka om bitter ungdomssynd.
En annan konstig sak: idag känns Masses lika mycket Corbijn som DM (i likhet med Achtung Baby). Snacka om lyckad photoshoot...

Frans sa...

p.s. Jag hade den i "Strange Fruit" spräcklig, färgad vinyl... d.s.

Johan Z sa...

12:an såg ut så här:
12": Mute / 12Bong14 (UK)
"Never Let Me Down Again [Split Mix]" (9:34)
"Pleasure, Little Treasure [Glitter Mix]" (5:34)
"Never Let Me Down Again [Aggro Mix]" (4:53).
Har för mig att jag har ägt den. JAg sålde av mycket av min gamla vinyl i början på nittiotalet då kassan var skral....

Frans sa...

"pleasure, little treasure" är lite av en b-sidesklassiker

Anonym sa...

Zzzzzzzzzzzzz...