fredag 19 oktober 2007

#26 PJ Harvey "Rid of Me" [1993]


Rid of Me
Man-Size
50ft Queenie

Jag saknar just nu ord för att fylla den här posten med vettigt innehåll. Nöjer mig för tillfället med att konstatera den fullständigt genomborrande effekt den här plattan i sinom tid fick på mig. När PJ-Harvey (trion) uppträdde som förband till de irländska mastodonterna på Stockholms stadion lyckades hon trots ouppmärksam publik från landsorten som bara väntade på att få skråla med i "in the neiiiiiim of löööööööv", starkt solsken och typiskt förbandsljud ändå knocka mig. Men jag var nog lite för oerfaren för att kunna dra några egna paralleller till de rakbladsvassa låtarna som hon bar fram. Det kom först senare. Som en ångvält bakifrån.

3 kommentarer:

Andy A. sa...

Håller med om att den innehåller bra låtar. Men tyvärr är denna platta ett av de tydligaste exemplen på hur ödesdiger en för lågt mixad utvolym kan vara. Har oerhört svårt att lyssna på denna just därför. Märkligt hur man kan falera egentligen, med tanke på att debuten "Dry" ligger på en mycket mer acceptabel nivå.

Johan Z sa...

....wannn mååååårrr innn the neiiimm åv lööööööööövvvvv.....

Anonym sa...

Äh, d e ju ba å skruva opp vollen fö fan. Albini rulz. Jag var oxå på Stadion, hon sjöng bara för mig, alla andra var U2-idioter.