lördag 13 januari 2007

#50(1?) Ride ”Nowhere” [1990]

Småland 1990. Högstadiet, Nybro och alla hade pagefrilla. Brittisk musik var på väg att ta över världen.... och jag hade ännu inte upptäckt det. Man var ju lite efter om man bodde på landet och hade en storasyster som endast lyssnade på The Mission, Sisters Of Mercy och The Cure. Iofs ingen dålig grund att bygga på, men Rides skiva vände min tillvaro upp & ner.

Från början hade jag bara skivan inspelad på ett kassettband som rullade konstant i min ”freestyle” på bussen mellan Gullaskruv och Nybro varje dag! Från skivans första spår Seagull förpassas man in i en drömsk värld, fylld av gitarrer, gitarrer och åter gitarrer, spröd stämsång och en trummis som måste vara en av indievärldens bästa!!! Den perfekta mixen mellan vemod och eufori. Jag hade aldrig hört något liknande innan!

Rides ”Nowhere” är State Of The Art i Shoegazing Pop. Många har försökt att göra en liknande platta men aldrig kommit i närheten. Skivbolaget Creation med Alan Moulder i spetsen skapade stor musik! (bla. My Bloody Valentines Isnt anything mfl.) på 90-talet.

En ny musikvärld öppnade sig för mig, och i början på 90-talet fanns det oändligt mycket bra musik att frossa i.... men det ska jag skriva om senare.

Får lov att tillägga.... häromåret kom en samlingsbox med Ride (demos, live etc.) som jag köpte. Trots att jag har ALLT som de släppt. Ride kommer för alltid att ha en STOR plats i mitt hjärta och skivsamling.


PS.
Jag lovar att posta en bild på mig själv i pagefrisyr (har fotoalbumen i Småland, men håll till godo med Tobias & Co så länge).



På scen i Emmaboda: Vapour Trail (med Tobias, Macke Mauritsson mfl.). Observera den berömda Nybrofrillan! Bandet döptes efter en låt på Rides första skiva "Nowhere".


Avslutningsfest på Tebacken i Nybro.
En klassiker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

En liten anekdot: En annan oidentifierad listancontributor hävdade i många år att skivan hette Now Here...

Andreas Könberg sa...

Jag skulle kunna gissa vem det var, låter "tractor came undone" bekant?

Förresten så är det väl Alan McGee som åsyftas i texten och inte Moulder.

Gött att man kan skriva och fortfarande ha kalendern instucken i truten, det rinner lite på tangentbordet bara, måste nog ta bort det nu. Tur att toarullen alltid ligger vid datorn.

Anonym sa...

så klart ska det vara alan mcgee. skivan är producerad av alan moulder... man börjar bli gammal... :D

Anonym sa...

http://www.creationrecords.pwp.blueyonder.co.uk/creation_records.htm

Hittade en fansite om Creation Records.. hyfsad katalog!

ps. http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_McGee

//Jonatan

Anonym sa...

fel, gissa igen.

tony agren sa...

Om man gillar den här skivan måste man kolla upp gruppen Jesu (fd Godflesh - snacka om att gå åt rätt håll jämfört med Ride!)som låter Nowhere på alla sina tre skivor.