måndag 30 april 2007

#44 Kate Bush "Hounds of Love" [1985]


Jag minns första gången jag såg videon till "Cloudbusting". Jag var kanske 12 år och blev helt tagen av berättelsen om Kate Bush, dottern och (har jag för mig) vetenskapsmannen spelad av Donald Sutherland som kämpar mot vädrets makter. Jag kommer ihåg att jag funderade på hur skönt det var att slippa se ett band studsa omkring och mima till en låt och samtidigt få en film till en låt istället. Running up that hill och Big sky är två av Kates bästa låtar också och de är ju med här på skivan. Jag hade svårt att välja mellan Kick inside och den här på listan men men det blev "Hounds of Love" på grund av att det var den jag tog till mitt hjärta först. Videon till "Babooshka" från "Never for Ever" kommer jag ihåg att jag tyckte var riktigt läskig, nästan som vilse i pankakan typ, fast då var jag ju bara kanske åtta år och hade videon inspelad från rockprogrammet Casablanca.

3 kommentarer:

Andreas Sjögren sa...

På somrarna när jag var liten brukade jag ibland botanisera i den stora högen med veckotidningar i sommarstugan. En artikel om Kate Bush fångade mitt intresse, eller nej det var nog snarare en helsida med hennes ansikte... Från tiden för första plattan. Strax därefter råkade jag se videon där hon bara snurrar runt (Wuthering Heights?) och erfor en mystisk förtrollning. Jag kunde upptäckt popmusiken redan då, men istället kärade jag bara ner mig!

Frans sa...

Church-gubbarna körde en klart charmig version av "Hounds of love" på KB förra veckan. Detta efter att jag och min konsertkompis stått och snackat om drömkonserten på KB och jag droppat Kate Bush, Hounds of Love edition. Lite creepy. Det här är andra plattan på en vecka som suger musten ur min lista.
Häromdagen satt vi på jobbet och gjorde love-lists på olika teman, och i fältet musiker så var både Kate och Tori med i topp-5. Lenin påstod att det sa allt om vem jag var som person, vilket jag har funderat på sedan dess.

tony agren sa...

håller med er båda, Kate var nog min första förälskelse som inte enbart hade med musiken att göra.