lördag 28 april 2007

#46 Ulf Stureson "I overkligheten" [1996]


Grymt vacker skiva. Ulf Sturesons debutplatta efter att ha varit medlem i Traste är inspelad tillsammans med Apache/weeping willowsmedlemmar. I "I overkligheten" berättade Ulf bland annat om förlusten av sina två yngre syskon som omkom. Ett oerhört stark sorgeskildring och som tyvärr delvis är en bortglömd pärla. Enkla och vackra melodier och rakt på men samtidigt poetiska texter. Det finns inte en enda medioker låt på den här skivan. Ulf's nya skiva Beroende är också mycket bra, på samma sätt som debuten, "vemodigt glädjefylld".

4 kommentarer:

Andreas Sjögren sa...

Fan va gött Tony! Uffe är kung! Han har räddat min tro på svenskspråkig pop många ggr om. "Sommarbarn"! Och visst är nya skivan bra! På det här sättet tror jag du blev först med svensk-skiva ändå...

tony agren sa...

Ja visst blir man beroende av "beroende", uffe e helt klart Kung över vemodspop, något som Kent aldrig skulle kunna fixa eftersom de spelar emo-nordmanrock :)

Frans sa...

Köpte i overkligheten tillsammans med ett fint exemplar av the Glove på vinyl på St. Eriksgatan, på skivloppisen precis innan bron. Blev anklagad av affärsinnehavaren för att ha fastnat i 80-talet. Inte så mycket för the Glove, mer för Ulf. Förvirrande.

Johan Z sa...

Jag hamnade mittemot Ulfs mamma på en fest i Dalarna härom året. Hon tyckte det var väldigt roligt att jag och mina vänner kuskat runt efter Trastes och Perssons Pack en halv sommar (91? 92? Nåt sånt..). Det känns nu som overkligheten i sig.