måndag 7 maj 2007

#37 Geschmeido "Zwischen den Mahlzeiten" [1998]

Tar ett försiktig steg några år framåt i den tyska pophistorien och hittar fyra ynglingar från Freiburg i sydvästra Tyskland, nära gränsen till Frankrike. De är stora beundrare av Hamburg-soundet och spelade in denna debutskiva i Hamburg under överinseende av Blumfelds producent Chris von Rautenkranz. Har ni någon gång varit med om att upptäcka ett nytt band via högtalarsystemet i en skivbutik? Mycket trevligt fenomen. "Ursäkta, vad är det du spelar för nåt?"... "Okej, jag tar den!". Den här gången befann jag mig i en liten skivbutik i Wiesbaden av alla ställen. Hur beskriva musiken? Intellektuell indiepop - en korsning av Pavement, Blumfeld och Mopeds typ! Geschmeido har mäktat med ytterligare två skivor, dock inte i alls samma klass. De har tappat sin charmiga ungdomliga direkthet, tänkt för mycket tror jag bestämt. Apropos Deutschneyland II: Nån mer än jag som såg fantastiska tyska rockarna Hip Young Things (vars sångare/gitarrist numera ger ut skivor under namnet Schneider TM) när de spelade i Sverige 1994?

2 kommentarer:

Frans sa...

Härligt. Jag vill fortsätta rita min tyska musikkarta. Har gett mig på det, men tappade lite intresset efter Ms John Soda och Notwist. Dessutom av betydligt senare datum än dessa två alster.

Frans sa...

Kan också meddela att 50-listan nu har läsare i Wallenhorst, Niedersachsen. Storebror ser dig: Site Meter.