måndag 14 maj 2007

#37 Tom Waits ”Nighthawks at the Diner” [1975]


Skall man omedelbart hänföras av Mr Waits låtskrivargenialitet är det kanske inte med denna platta man skall börja. Möjligtvis som parallell-platta till ett mer lättillgängligt verk, såsom "Rain Dogs", "Swordfishtrombones" eller "Alice". Anyhow, the bottom line är att den lär växa om lyssnartillfällena är väl synkroniserade med det personliga humöret. Rätt stämning måste infinna sig för att det skall vara lyssningsbart över huvud taget.

Nåväl, även om ”Nighthawks…” helst skall spisas från första till sista raspiga andetag är det ändå några spår som bör lyftas fram… och som även står stabilt på egna ben, vill jag tillägga. Den träffsäkra hyllningen till dekadensens högborg som går under benämningen ”Eggs and Sausage” är en personlig favorit och bör avlyssnas inklusive den smått fantastiska introduktionen med en Waits i svammel-högform. Balladen ”Warm Beer and Cold Women” (smaka på den titeln!) är mer igenkännande från Waits smöriga repertoar och bryter markant med resten av plattans 18 spår, förmodligen är det just därför den tilltalar mig. Slutligen vill jag slå ett slag för ”Spare Parts 1”, en whiskey-indränkt swing med en pratsjungande maestro i högform, påmanad av publikens taktfasta handklapp och kompbandets dito fingerknäpp.

Livekänslan är enastående och humorn en av grundpelarna i denna sömndruckna timme av ren poesi. Det jazziga pianoplinket tydliggör än en gång Waits som den ekvilibrist han faktiskt är – känsla och tajming i såväl instrumentföring som vokal frasering. Att det sedan tvistas om huruvida det verkligen är ett äkta ”live-gig” eller ej är för mig helt ovidkommande. Man är där, tillsammans med ett trettiotal likasinnade musikälskande amerikaner, på ett knökfullt fik någonstans i Los Angeles klockan sent någon dag i veckan. Och längst fram vid pianot sitter Waits, som tillsammans med sina extremt lyhörda medmusikanter bjuder på en av de bästa spelningarna i mannaminne. Om du är i rätt stämning, det vill säga.

2 kommentarer:

Frans sa...

Andy! Kan du inte bränna "nighthawks..." till mig. Jag har faktiskt ansträngt mig för att få tag i den - utan resultat. Vill ju om inte annat komma med en relevant kommentar.

Andy A. sa...

Sure thang, duke! Du får den på 30-festen.