söndag 5 augusti 2007

#40 Bruce Springsteen "Born To Run" [1975]


Äntligen! Hade kraft nog att ta mig upp till vinden och bära ner lådan (orginal) med Hannas skivspelare. Skivspelaren är hennes fars gamla Dual som nog saknar sitt tidigare malmöliv under sjuttiotalet.

Borra, såga, dra sladdar.

På tallriken låg Born To Run. Den följde med skivspelaren ner i kartongen vid förra flytten så jag kan med stor säkerhet säga att det var 32 månader sedan jag lyssnade på den.

Thunder Road rullar igång med ett varmt sprak.

En skiva som är jämngammal med mig och med en skivspelare som är ännu äldre. Har svårt att se att jag kommer orka eller behöva gå upp på vinden och hämta resten av vinylen på ett tag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

rekommenderar frankie goes to hollywoods version av titelspåret. bättre än orginalet. hittas t ex här:

http://www.youtube.com/watch?v=BTStMImOtuU

Jonatan sa...

gubbrock...

Frans sa...

No way!

Andy A. sa...

Rekommenderar Thunder Road-versionen med Tortoise feat. Will Oldham... magisk. Och bättre än originalet.

Frans sa...

Tortoiseversionen av Thunder Road är helt klart bra, men att hävda att den är bättre än orginalet... är helt tokigt. Inte i närheten av samma energi, och dessutom helt "moddad" i melodin - vilket är kul för en cover, men mer eller mindre gör det till en ny låt.

Andy A. sa...

Personligen föredrar jag nerv framför energi... och det är nog just att den inte är särskilt lik originalet som gör att jag tycker den är bättre. Men hey, smaken är som...