fredag 12 oktober 2007

#27 Julian Cope "Skellington" [1989]


Copey gav ut den här skivan själv för att pissa off sitt stora skivbolag. Som alltid är han bäst när han går sin egen väg och skiter i att göra nån till lags. Kolla in singelbaksidorna under hans mest smöriga perioder och finn guld!

Jag blir väldigt glad av den här skivan. Inga trix, bara Julian och akustisk gitarr plus lite orgel- och percussionpålägg härochvar. En hel låt om Robert Mitchum skriven för länge sedan tillsammans med numera-fienden Ian McCulloch. Andra titlar jag känner för att nämna: Doomed, Me& Jimmy Jones, Out of My Mind on Dope & Speed. Och ja, han är hög som en skyskrapa på omslaget.

"Skellington" har stark konkurrens av Julian-kryper-omkring- endast-iförd-ett-sköldpaddsskal-skivan "Fried" och Teardrop Explodes (The Arch Drudes gamla grupp) mästerverk "Wilder". Säkert även av skivorna han släppt de senaste 10 åren som man endast kan köpa via hans hemsida, inklusive en "Skellington 2", men jag har inte hört dem. Long live Liverpool! (Obs INTE fotbollslaget.)

1 kommentar:

Frans sa...

LSD, Någon?

Har "Wilder" på vinyl hemma. Den åkte på för ett tag sedan, men jag tyckte den var ganska sliskig. Tror att Copie hade sin perifera storhetsperiod för mig ungefär vid samma tid som "Henrys Dream". Kan det stämma?