lördag 2 februari 2008

#23 David Bowie “Heroes” [1977]


Ljuga för Mor på självaste julafton? Nej! Rakryggat yppa sanningen! Ja!

Jag får säga som det är. ”Heroes” är långt ifrån David Bowies bästa skiva. Vete fan om den egentligen är i hans topp 10 ens. ”The Secret life of Arabia” och ”Beauty and the Beast” är bägge skapliga låtar men ingen av dem hade platsat på ”Station to Station” eller ”Scary Monsters”. Några skapliga instrumentaler, ett par snäpp sämre än de på ”Low”, och lite utfyllnad. Så varför - för Jebus skull - ligger denna skiva på plats nr 23 på en lista där inget av de tre fantastiska album jag precis nämnt lyckats ta sig in?!? Skälet – som alla som inte:
A) Ligger i koma -
B) Äger ett exemplar av ”Christer Sjögren sjunger Elvis” – eller
C) Är hjärndöda redan har listat ut stavas naturligtvis

”H E R O E S”.

Inte bara den bästa låt Bowie själv lagt ner på vax utan sannolikt den absolut bästa låt som någonsin i historien spelats in av någon artist i något land överhuvudtaget (Too much ?)!

Vi kan ta ett steg tillbaka och begrunda detta (i ljuset av min idoldyrkan). Detta är ändå mannen som skrev ”Life on Mars”, ”Ziggy Stardust”, ”Space Oddity”, ”Ashes to Ashes”, ”Quicksand”, ”Young Americans”, ”The Man who sold the World”, “Rebel Rebel”, ”Five Years”, ”Cracked Actor”, ”Fashion”, “Wild is the Wind” osv osv mfl mfl
(Det är även mannen som skrev “The Laughing Gnome” skrockar den otrogne.
Ja, so what?! Pink Floyds ”Bike” någon? Dylans ”Wiggle Wiggle”? The Beatles lät för i h-vete Ringo sjunga ett par låtar!).

”H e r o e s ” – Because SJ can´t be wrong!

6 kommentarer:

Andy A. sa...

Har jag tolkat dig rätt när jag säger att du gillar låten "Heroes"?

...oerhört vågat att motivera detta albums plats endast pga en låt...

...men eftersom du verkar tycka det är världens bästa låt så köper jag det rakt av.




...vill dock hävda att Ringos svajjiga, ständigt småförkylda, lo-fi-röst är ofta ett välkommet avbräck i JohnPaul-dominansen. Vill dessutom minnas att "beatlarna" hade den goda smaken att låta herr Starr sjunga på en låt på varje skivsläpp... fel eller rätt?

Andreas Könberg sa...

Är faktiskt benägen att hålla med om titellåten, något som faktiskt inte riktigt framkommer av min #36a ser jag nu.

Andreas Könberg sa...

I'm gonna have to report you to the gnome office, om inte annat så för den där trilogikommentaren.

Johan Z sa...

...get your hair cut (you bäästärd). You look like a rolling gnome...

Susanna sa...

Hahaha, Pink Floyds Bike. En skarttfest är vad det är.

Susanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.