lördag 17 maj 2008

#13 Bob Hund ”Jag Rear Ut Min Själ! Allt Skall Bort!!!” [1998]


När ”Rear”-turnén nådde KB var jag där och såg för första gången bandet uppträda live. Förvisso hade bandets rykte som eminent live-akt nått mig redan innan kvällen ifråga, men ändå kände jag mig totalt oförberedd på den energi jag där och då mötte för första gången. Starkaste minnet torde vara när låten Upp, upp, upp, ner spelades och närapå samtliga konsertbesökare satte sig ned på KB-golvet – magiskt. Föga förvånande är det därför när jag låter avslöja att det kom att bli många attenderade Bob Hund-konserter efter denna. Och även om alla kanske inte hållit denna mästarklass (svårt att toppa en sådan upplevelse, framför allt när man inte var riktigt förberedd) så har ändå i stort sett alla har varit grymma. Thomas Öberg är kungen av MC’s och Sverige har varken innan eller efter (än så länge) haft ett rockband av denna kaliber. På ”Jag Rear…” har de nått toppen av en rad eminenta inspelningar (minst ”betyg 4-klass” på samtliga skivsläpp faktiskt), och även om jag inte finner deras bästa låt just här bjuds det minsann på världens mest optimala live-intro i Bob Hunds 115:e dröm. Vilken som är Bob Hunds bästa låt antar jag att man skulle kunna skapa en listblogg för att reda ut. Sugen, anyone?

1 kommentar:

Andreas Könberg sa...

Skämmes! Vad är det med mina skivor som alla bara snor och postar srax därefter. Tänk till lite själva vet ja!