torsdag 15 maj 2008

#14 Built to Spill ”Keep it Like a Secret” [1999]


Skulle jag välja endast ett band som förtjänar epitetet världens bästa skulle jag förmodligen än idag säga Built to Spill. Jag skriver ”än idag” eftersom min en gång i tiden nästintill hälsovådliga övertygelse om detta bands förträfflighet idag har mattats av något. Eller en hel del faktiskt. Och i mångt och mycket beror det faktiskt på bandet själv. Skivsläppen efter ”Keep it Like a Secret” har liksom var för sig stått för en naturlig nedtrappning och fått mig att inse att även den mest perfekta låtskrivaren har sina begränsningar. Man har liksom bara många låtar att leverera.

Men innan Built to Spill förlorade sig i inspirationslösheten och slentrianmässigheten levererade de några av världens bästa plattor. Och för mig, även de viktigaste. Doug Martsch’s indierock är känd för att hålla sig utanför allt vad mallar heter och The Plan & Co gör ingen besviken ur denna aspekt. Och som vanligt är Martsch’s textuniversum både fascinerande och tänkvärt, där den mest utmärkande här väl är You Were Right, en text vars stomme utgörs av diverse välkända låttitlar. Men en plump i protokollet finns det dock. Låten Bad Light står ensam som ansvarig för plattans exkludering från listans absoluta finrum och utgör också skillnaden mellan omdömena fantastisk och mästerverk.

3 kommentarer:

Andreas Könberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ja jävlar !!

Detta är ju en av de absolut bästa plattor som finns ( ni har redan lyckats pricka in minst 10 andra som jag brukar säga samma sak om )

"Life goes on long after the thrill of living is gone"

Jisses !

Andy A. sa...

...och det är textrader som den där som gör Mr Martsch's lyrik unik!


...förvisso med stor hjälp av hans lady, har jag förstått... dock osäker på hur stor...