fredag 16 februari 2007

#45 Tomas Andersson Wij "Stjärnorna i oss" [2005]


Välförpackad och genomtänkt åldersnoja som var lika eftertraktad på reklambyrån som ett happy meal i Biafra. Sällan har en svensk artist beskrivit livet i ett sekulariserat Sverige på ett så sakralt sätt.

På något sätt stör det inte det minsta att Tomas är kristen, tvärtom, på ett sätt ger det honom någon form av rebellstatus som gör honom till en av kyrkans allra största inhemska missionärer i modern tid. För många av de här sångerna träffar rakt in i hjärtat, på det sätt som jag förväntar mig att en slipad landsortspredikant skulle kunna göra.

På denna platta läggs pusslet som fyra år tidigare stjälpts ur sin kartong i och med "Ett slag för dig" på plats. Sammanhang som innan bara anats belyses nu fullt ut och historierna som berättas är tydligare och mer potenta. Detta är en Raymond och Mariaskiva utan vare sig Raymond eller Maria, det här är barndomsminnen för killinggängetgenerationen som liksom bara lägger sig ner och dör.

Men ärligt talat, det är svårt att inte skapa en svensk succeplatta där varannan substantivfras är något i stil med "ljusnans vatten" eller "partinål på finkostymen" och visst är gåshudmomenten på många ställen kanske lite för krampaktigt inskrivna i skivans idé för att riktigt kännas ända in i ryggmärgen, men hälften räcker för att göra detta till en av de bästa svenska skivorna någonsin.

I takt med att människorasen utvecklas så kommer varje individ till ett kritiskt vägskäl. Två pilar fökunnar vilket val du har, den vänstra är märkt "savoir-faire" och den högra kort och gott "hår". Väljer du den vänstra väntar ett exemplar av denna skiva och en italiensk kostym runt nästa krök, medan den andra lockar med en V70 med Winterdäck och en storrökande tvåbarnsmamma i passagerarsätet.

Många är de förtappade stackare som valt fel väg, men likförbannat går Tomas omkring och räddar själar på löpande band på campingområdena runt hultsfredsfestivalen. Hans språk transcenderar alla dialekter och de som väljer att konvertera kommer att bli rikligt belönade. Konvertanterna ses ofta småleende betrakta sin tillvaro ur fler vinklar men framförallt åker de hem och lägger alla sina manchesterjeans i gula containrar. Gud vet att tusen och åter tusen dreadsprydda syndare kommer tråna efter dom på överbelastade klädställningar.

Komplement:

Håkan Hellström "ett kolikbarns bekännelser"

Tomas Andersson Wij "Ett slag för dig"

7 kommentarer:

Tobias Borelius sa...

En liten skräll, Andreas. Kollade just Unibet och Tomas Andersson Wij ger 35 ggr pengarna. Fan, man skulle satsat.

Andy A. sa...

Dessa komplement måste sluta omedelbums... plötsligt är 50-listan hur lång som helst.

Borsett från detta kan jag inget annat än instämma i föregående kommentator - grym skräll - kan inte minnas att du någonsin nämnt Tomas Andersson Wij annat än om möjligen som skällsord. Nåväl, intresset för en check-up har sannerligen höjts!

Andreas Könberg sa...

Jag får väl fortsätta att försvara komplementen, fastän de är svåra att motivera. Tror att problemet ligger mer i betraktarens öga.
Men är se så stora orosmoment så får jag väl ta bort dom.

Jag använder komplementen som förslag på ytterligare förkovran om man skulle gilla skivan som avhandlats. Komplementskivorna i sig är rätt långt ifrån listan i mitt tycke och jag menar att de inte är någon skillnad mellan att skriva om dom i komplementsform och att infoga dom i texten om skivan som placerat sig på placeringen (exempelvis att avsluta alla texter med "gillar du detta, så kolla även upp detta" alt AMGs "influenced by" och influence on"). Mao så är eventuella komplement till skiva #1 inte på något sätt bättre, i min mening, än de till skiva #50.

Komplementen används alltså att sätta skivorna i sitt sammanhang snarare än att förklara vilka 100 plattor som inte fick vara med på listan.

Jag tycker dessutom att de tillför listan en aura av navelskåderi som förvisso listan redan är full av, dock så hör det ju till ett sånt här koncept tycker jag.

Kvarstår upprördheten trots mina försök att förklara mig så får jag väl ta bort dom men jag tycker att det verkar synd.

Andreas Könberg sa...

Nu har jag tänkt på detta under eftermiddagen och jag har iallafall kommit fram till att det gått inflation i komplementen. Jag menar, att tipsa om Hellströmplattor här är väl ungefär lika motiverat som att ge Kicki Danielsson rådet att falukorv även passar bra som snack.

Med detta vill jag säga att jag fortfarande vill försvara användandet av komplement men att de bör hållas på en mer obskyr nivå för att deras behov skall kunna berättigas.

Komplement:

*kommentaren precis ovanför

*Frans kommentar om att han skulle sluta med komplement

Andreas Sjögren sa...

Aah, skönt med första svenska bidraget. När kommer första solotjej? Mansdominansen är skrämmande och äcklig!

Andreas Könberg sa...

Jag har några svennar till på listan faktiskt. Räknas Siri som första solotjej?

Jag har en del solotjejer också men ingen på denna sida 40 strecket är jag rädd.

Andreas Könberg sa...

Första tjejbandet (om nu PKmaffian kan svälja det begreppet) belönas dock med en semla av undertecknad.