torsdag 15 februari 2007

#46 Dinosaur Jr "Hand it Over" [1997]


Visst känner man igen den gode J Mascis – överdrivet mycket gitarrmangel och gitarrsolon, frenetiskt trumspel (allt som oftast med Mascis själv bakom pukorna) och en sångstämma som pendlar från extremlågt falsettläge till målbrotts-crescendon á la Bob Goldthwait – men samtidigt vågar han här utmana sitt eget manér genom att även bjuda in andra instrument. Tydligast är det i låten ”I’m Insane” där en trumpet till och med tillåts leda kaoset med en oerhört ”hook:ig” melodislinga. Men här finns även gott om plats för synthar, pianoplink, banjo, stråkar och (hör och häpna) en flöjt (blockföljt, månne!?), och faktum är att det till stor del är just dessa konventionsbrytare som bidrar till att ”Hand it Over” är Dinosaur Jr’s mest varierade och bästa alster.

5 kommentarer:

Andreas Könberg sa...

Det är ett under att inte gamle Bobcat blev tillfrågad att "sjunga" i the Fog.

Roligt att vi båda har otippade Djr plattor med på listan, min kommer snart men jag är rädd att det dröjer.

Tobias Borelius sa...

Vissa saker ångrar man bittert senare i livet. Jag lovade bort min "Just like heaven" ep till en kille för att han körde oss till Sandra i Kalmar en regnig novemberkväll i början av nittiotalet.

Björn sa...

Men vad är det med omslagen till hans plattor? Hand It Over är ju en riktig lågoddsare till en topp-tio-placering på nästa år lista över de fulaste omslagen någonsin. Min/mina Dinosaur Juniorplattor på årets lista är ju inte heller direkt sådana som man funderar på att låta trycka upp för att ha i stort format över soffan...

Frans sa...

Tobias - du lovade bort din Just like heaven EP, men du höll väl för guds skull inte det löftet? Är det inte du som borde fått betalt för att ha gått på Sandras? Du fick väl åtminstone en Fanta citron att skölja ner Explorern med i baksätet?

Tobias Borelius sa...

Han vägrade köra oss så jag mutade med det han helst ville ha. Full och dum!