torsdag 8 februari 2007

#46 Massive Attack "Protection" [1994]


Jag lyssnar på Protection och känner mig osårbar och på något sätt onåbar. Världen kan gå under utanför, men jag bryr mig inte. Följer bara med i lunket som skivan frammanar. Jag sätter skivan på random och konstaterar att oavsett vilken låt som kommer så passar den som sountrack till vilken kvalitetsfilm som helst.

Ljudbilden påminner mig om känslan av att sitta på balkongen en ljummen sommarkväll och med spänning titta på det där åskovädret som aldrig riktig kommer upp utan håller sig ute över havet. Tillsammans med det avlägsna mullrandet bildar duggregnet som når balkongen skön musik. Jag känner mig dåsig och drömmer mig bort.

Skivan gör sig bäst med hörlurar, högt på stereon, på fest, ostört, i bilen, en dallrande sommardag eller en regnig höstdag. Klockan 11 en fredagskväll efter en flaska vin och med lite tända ljus är den perfekt.

Covern av Light my fire vill jag inte kommentera här...

Inga kommentarer: