torsdag 24 januari 2008

#26 Metallica "Master of Puppets" [1986]


Ni kan se honom framför er, den rödhårige killen med glasögon, uppdragna jeans och finnar täckandes lejonparten av kroppsytan, hänsynslöst headbangande i pojkrummet endast avbruten av moderns oroliga förkunnande om att det serverats te och mackor. Jag var han, bortsett från rödhårigheten, brillorna, brallerna, i viss mån finnarna samt att jag föredrog mjölk framför luktvatten. Sen tror jag dessutom att jag spelade mer gitarr än headbangade, och i ärlighetens namn tror jag att min kära mor var mer orolig för de uppslagna wrestlingtidningarna som avbildade insmorda muskelmän i smaklösa poser än faktumet att jag lyssnade på djävulsmusik.

Hårdrocken var ju farlig. Det var ju någonting som de äldre (och dom där märkligt världsvana tjejerna i ens egen ålder) på fritids lyssnade på, eller iallafall talade om. Det berättades fruktansvärda historier om Gene Simmons ögonvitor och om folk som typ strypt sin katt efter ha råkat sätta på en Megadethsingel på fel varvtal. Man var ju för 17 rädd för att öppna en Okej. Lyckligtvis var det inte lika farligt att bara lyssna på musiken. Även om jag inte vågade förrän Metallica började visas på MTV.

Men fortfarande är det här som de låter bäst. Svarta plattan i all ära, men på MoP låter det på nåt sätt mer fulländat, åtminstone mer new wave (ok NWOBHM då). Hammet har orkat göra sin läxa och levererar i Battery ett lysande solo, kanske hans bästa. Tillochmed Lars låter som om han verkligen kan spela.

Bara Orion låter fickpingis.

3 kommentarer:

Johan Z sa...

Mycket metal för pengarna. Fast i mitt tycke var "...and justice for all" StålKonsums stora mästerverk...

Andy A. sa...

Snick snack! Orion är grym ju! Som bäst när den gode Cliff inleder avdelning 2 med ett oerhört hypnotiskt riff vars grund en av de coolaste volym-gure-liren jag hört sedan dansar loss på - sjukt bra!

"...and justice for all" är också bra... och "Kill 'em All"... ja jäklar vilket band detta var en gång i tiden.

Andreas Könberg sa...

Du ahr ju faktiskt rätt nu när jag tänker på det.

Sätt dig, blunda (jag menar det verligen) och lyssna på mellan 05:11-06:17 i Orion, ta bort en dubbgitarr och du hade varit på "Perfect from Now on". Tro mig!