onsdag 23 januari 2008

#27 the Juliana Hatfield three "Become what you are" [1993]


Ständigt detta förbannade Helsingborg. Staden som SoulsCecilia en gång beskrev som Sveriges rövhål. Tänk så rätt hon hade.

Scenen: en tom busshållplats, mitt i "city", jag sitter med en billig walkman lyssnandes på nån sur Eggstoneplatta eller nåt. Ödet ville att jag, eller någon, spelat in en tidig P3livespelning med Juliana, jag tror det var solo, men det är oviktigt nu. Av tristess lyssnade jag igenom det och fastnade för ett fantastiskt charmigt mellansnack som fick mig att börja ta till mig låtarna.

Den här skivan har tagit mig igenom flera grungebetonade förfester i helvetets förgård. Har man Juliana på kavajslaget kommer man förbi mången mittbenad och Dr Martensförsedd flanellkille som står i vägen för ens lördagsnöje. För det är jag henne evigt tacksam.

1 kommentar:

Andreas Sjögren sa...

Köpte Julianas senaste EP i Helsingfors igår. Ständigt detta Helsingfors (höhö). Hon är fortfarande lysande emellanåt. Live solo på KB förra året var bland det bästa jag sett nånsin! Och jag hade inte ens flanellskjorta på mig.