måndag 24 mars 2008

#19 Radiohead ”The Bends” [1995]



Välkomna skall ni vara till dagens avsnitt av: “Johans Ocreddiga Åsikter”!

The Bends –Radioheads solklart bästa skiva (än så länge dvs.)!
Visst uppskattar jag även O.K Computer - Karma Police är i mitt tycke deras kanske bästa låt -men med Kid A, Amnesiac & Hail to the thief lämnade de mig förbryllad stående vid pretentionernas vägskäl. Varför? När jag vet att ni kan uppbåda underverk som Street spirit, Just, Fake plastic trees och My iron lung? Är det ett test? Hur långt bort från melodierna kan ni gå och ändå få fansen med er? Fuck, det var bättre förr....

(Jag har inte ens gett In Rainbows en chans ännu, Jigsaw-singeln gör mig bara beklämd. Hur är resten av skivan? Är det någon mening med att jag införskaffar den?)

8 kommentarer:

Frans sa...

Svar ja.

Andy A. sa...

http://uk.youtube.com/watch?v=2yZBE5qLw8Y

Andy A. sa...

http://uk.youtube.com/watch?v=5ZT_nrrpe8c&feature=user

mkt fint... och väldigt "radioheadesque"

Johan Z sa...

OK, nice liten trudelutt. Åsikt om The Bends fortfarande oförändrad...

Frans sa...

eller det här:
http://uk.youtube.com/watch?v=iY4APDrl66s&feature=related

Andy A. sa...

jepp, hade inte för avsikt att omvända dig... ville bara belysa nya plattans lättillgänglighet i jämförelse med i texten nämnda lite "svårare" föregångare.

Svårt att säga var jag själv står... tycker det nya är bra, men har nog tappat lite intresset för bandet rent generellt... kan mycket väl vara så att det är den strida ström av efterföljande radiohead-kopiors fel.

Tycker nog att "The Bends" är den platta som sämst klarat stå emot tidens tand. Många låtar som jag gillade som fan förr som idag känns trista och förlegade, och kanske framför allt - daterade.

Street Spirit är en makalös låt dock.

Andreas Könberg sa...

1. Är inte världens mest onödige gitarrist Ed O´Brien sjukligt lik vår egen Tobias?

2. Börjar faktiskt inse att Z:at är inne på nåt riktigt bra här. Problemet är att ´Bends tyngs ner att några alltför skitnödiga rökare i form av "Street Spirit" och "High and Dry". Men själva anslaget är värt mer än OKs på nåt sätt, se bara hur de behandlar publåten "Bones", det är ju minst sagt mästerligt. "Blow out" förblir dock detas bästa, förvänta er en fortsättning på detta resonemang när jag tar upp min ´headplatta.

Tobias Borelius sa...

Jag vet inte om jag ska vänta på min 10:a, men den kommer passa bra in i denna debatt.
Förresten Andreas - är det undertecknad du syftar på?