onsdag 13 augusti 2008

#13 Morrissey "Vauxhall and I" [1994]


Mozzer har aldrig varit och kommer aldrig att bli bättre än så här. W&I är så fullproppat med toppar och magiska referenser att det närmast känns evangeliskt. Your Arsenal är också en fantastisk platta, men liksom hans senaste två alster lite för mycket stadium för att verkligen passa den här eftertänksamma egocentriska croonern. Jag har lyssnat så oerhört mycket på den här plattan, i så vitt skilda situationer, att jag har svårt att skriva om den.

När jag lyssnar på den igen, med listan i åtanke, fastnar jag för den första strofen i den första låten på plattan, "Now My Heart Is Full". Jag kan inte låta bli att undra något jag undrat förut, nämligen när det där j-a huset ska falla sönder. Eller sker det hela tiden i tysthet? Min vän psykologen verkar i alla fall ha fullt upp, om det nu skulle vara något tecken.

There's gonna be some trouble
A whole house will need re-building

And everyone I love in the house

Will recline on an analyst's couch quite soon


Annars är ju den nästan uttjatade favoriten strofen om hur jaget sitter i baren med huvudet PÅ baren och konstaterar att han är en stalker och slutar med: "I've made up YOUR mind. The more you ignore me, the closer I get. You're wasting your time". På ett helt annat sätt fungerar "Why Don't You Find Out For Yourself" och "Speedway", som med ett bittert koncentrat av livsvisdom och besvikelser kan få vilken pop-pojke som helst att lägga ner sina ambitioner. Eller åtminstone krypa ihop i fosterställning och be om nåd.

Inga kommentarer: