tisdag 27 mars 2007

#39 Kumikameli "Marsin Sankarit" [1991]

Ni kanske minns dem från otaliga impromptu-uppträdanden på Hultsfredsfestivalen i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Iförda "bastkjolar" tillverkade av svarta soppåsar, galet ösande på ett litet träpodium på gräsmattan framför näst största scenen kanske? Jag gick ett steg längre än att ropa "Ei saa peitää" (Får ej övertäckas) för att få höra extranummer, jag köpte en t-shirt med gummikamelen på, och skaffade så många skivor jag kunde hitta. Det här är den bästa. Titeln betyder "The Heroes Of Mars". Den har dock hård konkurrens av "Kourallinen kääpiöitä" ("Fistful Of Pygmies") och "Ufojen Lunnaat" ("Ransom of the UFOs"). Kumikamelis ursinniga korsning av typ Pixies, punk och tango har kunnat leva vidare (de har gett ut flera mindre bra, metalliga skivor på tyskt skivbolag på senare år) tack vare kopplingen till Eläkeläiset (ursprungligen ett sidoprojekt till Kumikameli) tror jag. Men det här är bra på allvar. Originaliteten, precisionen, utlevelsen, inlevelsen, språket, de vackra smygande balladerna: allt är fullkomligt tidlöst. Vad låtarna handlar om? Ingen aning. Har aldrig kommit så långt att jag har anlitat nån finsk översättare, men enligt cd-utgåvans konvolut (varning: 6 låtar färre på cd:n jämfört med LP:n!) handlar låten Särkyvää om följande: "(Denna Sida Upbåt, walzingly in C-minor) Horrible but a true story of an extremely ugly man who mails members of his own body to his beloved to reconstruct a man of her dreams." Tro mig, det är mycket bättre på finska!
Ett annat otroligt bra finskt band var Sielun Veljet/L´Amourder (de hette olika beroende på o de sjöng på finska eller engelska). Kolla upp "Suomi-Finland" med fläskhuvve-omslaget och psykedelia-klassikern "Softwood Music Under Slow Pillars".

1 kommentar:

Andreas Könberg sa...

listan behöver finnar, men behöver finnar egentligen listan?

Mystiken tätnar, hit med pilser och björkris!