torsdag 11 september 2008

#10 Radiohead "The Bends" [1995]


Borttappat: Radiohead "The Bends", format: CD
Tidpunkt: någon gång 2001, troligen en fredags-, eller lördagskväll
Värde: stort sentimentalt
Hittelön: enl. överenskommelse
Beskrivning: Epokgörande skiva av ett av våra viktigaste band. Skivan kom till precis innan den experimentiella lustan tog överhanden och melodierna fortfarande fick komma i första hand. "The Bends" förväxlas ofta med efterföljaren "OK Computer", som många ser som Radioheads bästa, men här tycker jag att melodiskapandet har försämrats.
Som ett substitut försökte jag mig förra året på "In Rainbows" och här finns låtar som närmar sig "The Bends", men jag är osäker på om jag tycker att någon av dem skulle platsa där. Nej, Radiohead var bättre förr.
Slutsats: låna aldrig ut skivor på fyllan

3 kommentarer:

Johan Z sa...

Amen brother!

Frans sa...

Det är en stöldbegärlig platta, utan tvekan. Fake Plastic Trees är väl så mycket Thom Yorke som det kan bli. Kommer ihåg att de körde den på Mejeriet 93 innan plattan var släppt (kan vara konstruerat minne), fast högtalarna pajjade och det blev en pisskonsert, men jag fick en cigg av den ena i Stars on Mars, vilket jag inte kom på förrän efteråt.

Andreas Könberg sa...

"Har´u en cigg elle?" är nog den mening jag hört Frans säga flest gånger.