onsdag 10 september 2008

#11 Pink Floyd "Animals" [1977]


Animals är kulmen och slutet på ett helt otroligt kreativt samarbete, det mellan de två superegona Waters och Gilmour. Det kan också ses som någon sorts kulmen i Waters egna personliga utveckling. Under nästa platta var sammanbrottet ett faktum och han agerade som den psykopat han byggde upp sitt murbygge kring.
Animals hade kunnat vara Pink Floyds avsked. Myten hade antagligen blivit kompaktare än den inrökta radhusluften i Syd Barrets mammas vardagsrum.
Och en detalj: 3,44 in i Dogs kommer ett gitarrparti som är det vackraste jag kan föreställa mig. Bombastiskt och svulstigt utan att utgöra ett ledtema eller ens ta över. Oerhört simpelt och helt genialiskt.

3 kommentarer:

Andy A. sa...

Okej, jag erkänner - jag har aldrig hört "Dogs", men med sådan promotion var jag givetvis tvungen att kolla in gitarrslingan vid 3:44. Och... blev något förvånad av att mötas av två-stämmig gitarr á la Thin Lizzy. Nåväl, icke desto mindre fint...

Frans sa...

Thin Lizzy. Bah! Det är inspiration.

Inspiration:andlig ingivelse som sätter en människa i stånd att tänka, tala eller handla på ett sätt som förefaller vida övergå hennes egen förmåga; i allmänt språkbruk även med försvagad betydelse. Den kan uppfattas som en frigörelse och förhöjning av hennes vanliga själstillgångar, men i klassisk form tänks inspirationen komma mer direkt från den gudomliga världen (Gud, Guds Ande, en ängel, muserna osv.). Karismatiker av olika slag anses vara drivna av gudomlig inspiration.

Johan Z sa...

Phil är en ängel nu....