torsdag 11 september 2008


#10 Fint Tillsammans "Mötet med flygfolket" [1998]

Tre gitarrister som försiktigt satsar allt. En tvingas spela bas och sjunga, en annan trummor, men va fan, de kör ändå. De rymmer från bob hund-kojorna och fjäderdundrar in i en egen värld; en 70talsbarnprogram-, en Bo Hansson-, en världen är större än Stockholm-, en Jag sov på en våg-, en Vi går på sank mark men lyfter och landar med alla ögonfransarna på det-perfekta-rumsreverbet-knappen-, en softkraut-, en Silence-, en Träd Gräs & Stenar möter skört 90talsindiekidplock på akustisk gitarr-, en ligga vaken och tänka på allt utom fotboll-, en det måste finnas nåt större än det här men inte fan blir jag religiös för det-värld.
Jag menar: skivan börjar med en tunn tunn slice baklängespastej med titeln Snart tar allting slut. Jag menar: Allt känns som ett skämt i jämförelse. Jag menar: Nu minns jag. Tanken flög. Här igen. Jag menar: tänk er att ättlingar till Emigranterna från Sverige vaknar tillfångatagna iklädda vadmalsstövlar i var sitt (vars ett) indiantält på prärien och framtidsminns en tidig höstdags morgon i Bandhagen. Doftminne-sound. Jag menar: det finns Sämre saker.
Bäst producerade svenska skivan nånsin? Vartenda plonk är religion för mig. Spelfelen som slunkit igenom är rätta, sanna och rättvisemärkta! Inslagna i silver. Jag sparar nu. Sen får nån annan ta hand om allt som händer sen. Så är det med regnet (det väntar tills du somnat om).

3 kommentarer:

Andy A. sa...

Aj, aj, aj, en platta som inte borde gått mig förbi inser jag nu. Älskade ju "En Världsomsegling"! Har bara fått för mig att de är så mycket bättre utan sång. Av denna texten att döma är det antagandet felaktigt.

Har endast hört sov på en våg och den är ju fin... singelsläpp, eller?

Andreas Sjögren sa...

Ja, singelsläpp, men jag har den inte! Vet inte om det är några extraspår på den... Men tveka inte - "Mötet med flygfolket" måste du skaffa!
Apropå singlar, kolla upp trilogin (med löjligt många extralåtar) från 2004/2005: "Min Fender" och "Varför bad du mig förstå när du ljög för mig ändå" och "Manlig gemenskap".
FT är bäst både med och utan sång, gärna i en 50/50-mix, vilket de bevisade på Panora 1998, sicken spelning!

Frans sa...

Skön text. Ska ta upp diskussionen med ordboksredaktionen att föra in verbet "fjäderdundra" i databasen... Har av någon anledning missat det här.