måndag 27 oktober 2008

#3 Radiohead ”OK Computer” [1997]


Eller ”Varför har jag inte lyssnat på denna skiva en enda gång sedan millenieskiftet?”:

Radioheads historia kan lite slarvigt delas in i ett före och efter OK Computer, där före står för det raka poputtrycket och efter det experimentiella. "OK Computer" är således en blandning av dessa två världar, och till yttermera visso en perfekt sådan, framför allt i förhållande till år 1997. Eller, kanske rent av endast därför? För maken till tajming har väl aldrig tidigare påträffats? Produktionen var djärv och tillrättalagd på samma gång. Något som kändes ultramodernt och långt före sin tid men som nu i efterhand... bara… väldigt mycket ? Så… kanske inte alls före sin tid egentligen. Utan kanske snarare helt i synk. Eller?

När jag lyssnar på den nu är jag inte riktigt tillfreds med ovanstående resonemang. Låtarna är ju så jävla bra! Och jag vill verkligen inte tro att detta skulle vara för evigt förstört pga produktionen - det hör ju 80-talet till, för guds skull! Nej, det MÅSTE helt enkelt bero på att jag överkonsumerat lyssningsmässigt. Den spelades ju faktiskt ÖVERALLT då det begav sig; TV, radio, på förfesten, klubbarna och efterfesten, hemma, hos vännerna och på jobbet. Vart man än sig vände träffades man av Thom Yorkes makalösa röstregister och subtilt samhällskritiska strofer, de quirk:iga basgångarna och de utomjordiska gitarrerna. Att ”OK Computer” endast skulle vara ett ”verk av och för sin tid” borde dessutom innebära att den nyinvigde, alltså någon som aldrig hört talas om Radiohead tidigare, skulle finna låtmaterialet och uttrycket förlegat och mossigt… är detta möjligt?

Antar att endast den oinvigde kan svara på detta, men indirekt har jag genom mina desperata ”ursäkter” redan besvarat frågan. Jag skakar sorgset på huvudet när jag inser att plattans storhet och betydelse för eftervärlden förmodligen är en illusion och att den enda som jag med säkerhet vet håller den nästnästhögst av alla är jag själv. Och detta trots att den idag spelat ut sin roll som stereouppvärmare. Innebär detta att jag motiverar placering #3 med förklaringen nostalgi? Vilket slöseri.

Inga kommentarer: