onsdag 29 oktober 2008

# 4 Håkan Hellström "Känn ingen sorg för mig Göteborg" [2000]


"Känn ingen sorg för mig Göteborg" började spelas på ZTV under år 2000. Jag kom ihåg att jag lyckades se småbitar av videon och tänka att detta är en bra låt, på jobbet hörde jag den senare för första gången. Låten var, och fortfarande är, kanske det bästa jag nånsin hört. så bra att jag allvarligt funderade på att ringa in och be dom spela den igen och upprepa proceduren. Frans kom naturligtvis hem med singeln triumfant och vi började spela den på hans alldeles för dyra stereo. Det var liksom för bra för att vara sant. Man kunde inte trycka in så mycket som var så bra i en enda låt och sen skriva en text som tar tag i en som vilket Morriseyalster som helst, det går bara inte, det är för bra.

Sen kom febern, alla skulle älska Håkan, småtjejer sålde grytlappar på Tradera för att ha råd med konsertbiljetter och jag orkade nog inte med det. På flera sätt hade det varit bättre om HH varit mer av en Rivers Cuomotyp med tejpade brillor och typ skolios, debuten kunde varit inspelad med mindre budget och jag vågat ta till mig hela skivan på en gång. Nu slutade det med att jag fick den i julklapp eller nåt. Vi struntade tillochmed att ta oss i tid till Accelerator på Munchenbryggeriet så att vi skulle kunna se honom spela.

2001 var det dags för spelning på Hawaiiscenen och festivalen direktsändes förtjänstfullt av samma kanal som introducerat artisten. Jag hade börjat skolan vid det laget, men slutat för dagen och satt mig ner i tvsoffan med en fålla, förutsättningslöst och hjälplös inför den emotionella napalmskur det innebär att HH håller hov i raketfart refererandes göteborgskravallerna och föra ett lysande, om än naivt mellansnack. Jag grät som ett barn och insåg att jag härefter kunde dö lycklig.

Såhär i efterhand kan jag säga att skivan inte har några döda punkter, visst är kanske inte "Atombomb" och "Magiskt men tragiskt" några kioskvältare men de fungerar även om de inte kommer gå till musikhistorien. Att Hellström har snott hela låtar och arrangemang ger jag fullständigt faan i. Så länge han inte spelar Astleynummer på allsång på skansen så kommer han vara en av de personer i musiksverige jag ser upp till allra mest.

4 kommentarer:

Tobias Borelius sa...

Härligt!

Johan Z sa...

Håkan for Statsminister!

Andreas Sjögren sa...

Ja, "Känn ingen sorg" första gången på radion kan tamejfan mäta sig med "Allt på ett kort" första gången på dito!

Andy A. sa...

Lustigt att du nämner en Bob Hund-fining på denna post, för visst är "Känn ingen..."-melodin snodd rakt av från BH-mästerverket Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem men det gör jag tror jag! För mig spelar sånt roll.