söndag 26 oktober 2008

#4 Ramones “Ramones” [1976]



”One two three four!”

När Dee Dee brölade det för första gången på CBGBs 1974 det var då punken började.
Glöm Stooges, MC5, Doors, New York Dolls och de andra som någonsin kallats för punkens förfäder.
Ramones – De var punkens Big Bang.

Jag frångår mina principer en aning här och erbjuder min fjärdeplats åt Ramones första fyra skivor, ty de är i sanning precis lika underbara allihopa. ”Ramones”, ”Leave Home”, ”Rocket to Russia” och ”Road to Ruin”.
Dessa fyra skivor utgör den mall en generation av efterföljare konstant försöker återskapa. Vissa, Pistols, Clash, Cramps, Ebba och många andra, gjorde så med bravur. De tillförde något eget till den grund Dee Dee, Joey, Johnny & Tommy lade. De flesta andra blir aldrig något mer än bleka kopior.

Hey Ho, Let´s Go

När Joey dog i april 2001 var det som ett slag i magen.
Joey Ramone död?!!?
Han kan väl inte dö, han finns ju nästan inte på riktigt.
På Ramones hemsida hade någon, under en bild av Joey,
lagt upp texten till Life´s a Gas;

"Life's a gas, Life's a gas, Life's a gas, a gas, oh yea
Life's a gas, Life's a gas, Life's a gas, a gas, oh yea
So don't be sad cause I'll be there Don't be sad at all"

&

“Adios Amigo”


Jag grät på riktigt då, blir fortfarande tårögd varje gång jag hör den låten.
-
-
"And I think of times we were together
As time went on it seemed forever
But times have changed
Now things are better
Someone had to pay the price"
(Here Today, Gone Tomorrow)


Vila i frid Joey, Johnny & Dee Dee.

Gabba Gabba Hey!

Inga kommentarer: