lördag 20 januari 2007

#49 Elliott Smith "either/or" [1997]



- Hej, och välkommen hem till mig.

Det är Elliott som bjuder hem oss till sig, Joanna och några andra ställen där han spelat in musik. Där görs det musik som är äkta och helt utan några förskönande filter. Hela skivan luktar inrökt lägenhet, melankolisk bakfylla, beslutsångest och underlägsenhet gentemot det motsatta könet. Say yes, Pictures of me och Between the bars är låtar som ingen kan värja sig mot. Dagen efter Elliotts död satte jag på either/or och det gick inte att hindra tårarna. Det blev så påtagligt äkta att det nästan blev outhärdligt.
På de efterföljande skivorna får Elliott obegränsad budget av stora bolag. Han försöker återskapa stämningen i either/or utan att riktigt lyckas.

När Elliott Smith var på besök i Malmö 1999 (tror jag det var) så hade jag, Micke Nilsson och hans lillebror, som var på besök från Nybro, köpt biljetter till den utsålda konserten. Vi satt på Karlskronaplan och drack öl, lyssnade på skivorna och laddade. Vid nio-tiden får Micke för sig att kolla vilken tid det börjar. Han plockar fram biljetterna och där står "på scen 20.00". Vi skyndar till KB, men tänker att inga konserter börjar på utsatt tid. Det gjorde denna. När vi kommer in är Elliott Smith på andra extranumret. Som tur väl var blev det en halvtimme extranummer och de 30 minuterna var musikmagi.

2 kommentarer:

Andreas Könberg sa...

En av de allra jobbigaste sakerna med denna lista uppenbarar sig: någon annan hinner skriva om plattan innan en själv.

Jag kommer nog att lösa det genom att jag väljer en annan platta av samma artist(jag har inga återkommande artiester på min lista lyckligtvis förutom plats 1 och 2 då, men jag jobbar på det). Sen får man ju se när den kommer också, i Juli kanske man blir sugen på lite knivar i hjärtat igen.

Om nån bryr sig så har jag av samma anledning rensat min lista från alla skivor som börjar på OK och slutar på Computer samt alla skivor som är inspelade innan 80talet.

Nu återstår bara en ströplatta från 60talet och den ska jag göra vad jag kan för att ta bort. Helst tycker jag att reglerna borde innebära att skivan inte hade släppts än, alt att bandet fortfarande har mindre än 100 comments på myspace.

Over and out, spaced out dickweeds

Tobias Borelius sa...

Det kommer garanterat bli många sådana krockar, för mig kommer det nog mest innebära att jag skriver lite kortare om skivan.