torsdag 18 januari 2007

#50 Guided by Voices "Bee Thousand" [1994]


Första GbV-försöket: EP:n "The Grand Hour" i lyssningsbåset på Skivhugget i Göteborg. Lät som om den vore inspelad genom en lägenhetsvägg. Andra försöket: LP:n "Vampire On Titus" på Records & Comics (av alla ställen...) i Malmö. Hmm, det finns nåt här, jag köper den. Sen var det kört. Jag blev total Pollard- och Sproutoman. "Bee Thousand" lyfte de gamla gubbarna (Robert Pollard var 36 när det "hände") från total obskyritet till att bli New Yorks indie-elits gunstlingar och så småningom kontrakt med Matador. Det har skrivits en hel liten bok av Marc Woodworth om skivan. I den ges flera möjliga förklaringar till skivans titel, varav den intressantaste kanske är att "Bee Thousand" låter som "Pete Townshend", om man säger det sluddrigt. 33 1/3-serien (utgiven av Continuum) innehåller en del andra skivor som kan tänkas hamna på min 50-lista, hehe. "Bee Thousand" gavs också ut som trippel-LP häromåret med 35 extralåtar! Texterna betyder antingen ingenting eller har fler lager än ett helt lager med lök. "I met a non-dairy creamer/Explicitly laid out like a fruit-cake/With a wet spot bigger than a great lake/She took me to the new church & baptized me with salt/She told me, 'liquor', I am a new man" (Hot Freaks) är ett exempel på vad som skrålas på en GbV- (eller numera Pollard-) konsert.

4 kommentarer:

Andy A. sa...

Hatten av för det angenäma valet av "vax". "I am a Scientist" är en personlig favorit från denna underbara genre som vi alla känner under benämningen lo-fi.

Andreas Könberg sa...

Citatet är fruktansvärt bra. Mitt liv i en rad liksom. Måste kolla upp denna skivan. Har bara Do The Collapse hemma och den är trist bitvis även om jag tycker att Wormhole är en fantastisk låt.

Andreas Sjögren sa...

Tack, och ja, kolla upp! Det kan hända att fler GbV-relaterade prylar hittar in på min lista... Men utan att ge bort nåt av det vill jag även tipsa om GbV:s "Isolation Drills" (fläskig gitarrplatta med nästan-begripligheter om Pollards skilsmässa från fru, kom efter "Do the Collapse"), Pollard+Gillard: "Speak Kindly Of Your Volunteer Fire Department" (60-tals-melodifest där Doug Gillard spelar alla instrument och Pollard sjunger) och The Takeovers "Turn To Red" som var med på min lista över förra årets bästa skivor, denna gång spelar Chris Slusarenko alla instrument med gästspel från Quasi:s Sam Coomes + Mudhoneys Dan Peters, och Pollard sjunger såklart.

Anonym sa...

Mycket intressant, lysande! Woodworths bok måste jag kolla upp, hade ingen aning om att den existerande. Ja, och sedan har Pollard släppt nytt, men det visste ni säkert redan. Kika gärna på min post om det.