lördag 14 april 2007

#38 Sonic Youth "Dirty" [1992]


Jag har aldrig lyssnat så mycket på Sonic Youth som jag gjort det senaste halvåret, även om jag gillat dem under många år. Det gör mig lite osäker på om Dirty är deras bästa platta men jag står fast vid det i alla fall. Sonic Youth måste vara ett av världens mest kompromisslösa band, de har alltid gått sin egen väg utan att bry sig om trender. De kan verkligen göra njutbart oljud som ingen annan, fyllt av aviga gitarrslingor som är ett av deras kännetecken. Även i sina mest sköra stunder är de oerhört kraftfulla. Tidigare hade jag svårt för låtarna som Kim Gordon sjunger på men inte nu längre, att sången växlar mellan henne och Thurston Moore är snarare en av bandets styrkor. Ibland kan det bli lite pretentiöst med 20-minuterslåtar men inte på Dirty, här är Sonic Youth på toppen av sin förmåga. Lyssna bara på 100%, Wish Fulfillment och Sugar Kane så förstår ni.

4 kommentarer:

Johan Z sa...

Eey, spacey! Jag såg en dokumentär som hette "Punk Attitude" häromdagen där Sonicsarna figurerade en hel del. Sedan dess har jag lyssnat på Dirty i bilen på väg till jobbet flera gånger.
Youth Against Fascism är en gammal favorit jag nästan glömt bort.

Anonym sa...

Förhåller mig kluven. "Dirty" var skivan som öppnade portarna till Sonics värld. Skivan är grym. Sättet att hantera en gitarr. Sättet att från de mest märkliga gitarrljud skapa musik. Men portarna öppnades till en värld som visade sig vara en återvändsgränd. "Dirty", en kommersiell prostitution. På efterföljande plattor bytes poplåtar och Tracks-hits bort mot mer musikaliska experiment. "Dirty" en klockren skiva. Lyssnar på den med jämna mellanrum. Men Sonic Youths övriga diskografi och deras attityd och förhållningsätt har betytt/betyder och påverkat/påverkar dagens musik och konst mer, är viktigare än "Dirty".

Frans sa...

Lika kluven som lasermannen. Men visst - traxen på Dirty är grymma, fast mätt med kriteriet orginalitet ser de sig slagna av en radda egna plattor. Gillar skarpt greppet på Sonic Nurse där alla låtar drar åt de mörkaste hållen av Dirty och SY-varumärkesskyddar sin helt säregna ljudbild. Dirty lider av Geffen.

Anonym sa...

Glöm inte att Lee R. sjunger på de ALLRA bästa låtarna, om det så bara är en per skiva...