tisdag 11 december 2007

#18 XTC "English Settlement" [1982]


Skrev ett helt uppsats-utkast där jag avhandlade alla XTC-skivor i tur och ordning. Jag skippar att publicera det. Låt mig bara säga att striden till slut stod mellan "Skylarking", "Apple Venus" och "English Settlement". Swindontöntarnas mest pastoralt klingande produkter. Alla tre lika briljanta. Den här vinner, för att jag vill hylla min vän Ingmars tatuering på underarmen föreställande omslagets The Uffington White Horse, "a highly stylised hill figure, 374 feet long, cut out of the turf on the upper slopes of Uffington Castle", och för att den rockar så jävla gött.

2 kommentarer:

tony agren sa...

The Big Express då?

Andreas Sjögren sa...

Njae, efter de nämnda tre kommer nog "Black Sea", "Drums & Wires" och ..."The Big Express", ok då. Den är lite för mycket maskin för mig.
Missa inte heller Andy P:s demorensning över 8 ½ cd - "Fuzzy Warbles"! Och 4cd-boxen. Och allt som avhoppade keyboardisten Barry Andrews gjort med Shriekback! Mr Partridge medverkar på senaste Shriekback-plattan, dessutom har de projektet Monstrance ihop.

För övrigt är "Making Plans For Nigel"-kompet världens bästa trumgrej nånsin.