torsdag 13 december 2007

#27 The House of Love (s/t) [1990]



Detta är "den med fjärilen". Detta är den som några kallar "Fontana". Detta är den med briljanta popmelodier rakt igenom. Detta är den med "Shine on". Det är den med gitarrslingen. Detta är tyvärr inte den som "Christine" är med på. Det är också den med gitarrslingan. Detta är den med den kärlekskranka och tidlösa "I don't know why I love you" och med den eftertänksamma "Beatles and the Stones". Detta är när House of Love var som bäst. Kanske borde de slutat här? Nej, det fanns mer att hämta, men inte lika fulländat.

2 kommentarer:

Frans sa...

Undrar om det här är ett svenskt fenomen... Jag har dessutom hört flera benämna Charlatans (S/T) för "Beggars Banquet" och Suedes debut för "Nude". Finns det fler exempel?

Vad gäller House of Love så är jag fortfarande torsk på "Babe Rainbow" och samlingen "A Spy in the House of Love" (Marble!! Cratched inside!!). Spelningen på Hultsfred '92 var fantastisk. Är lite småbitter över att jag missade Guy Chadwicks solokonsert på Tivoli i Helsingborg för ett par år sedan.

Problemet med Guy är att han ibland är lite för loj (på senare tid gubbseg). Det kan jag tidvis tycka är problemet med "fjärilsplattan" också, även om den mestadels är magnifik.

Andreas Sjögren sa...

Glöm inte att kolla upp mini-Lpn som kom ut innan första LPn. Bästa HoL enligt mig. Finns nu på CD som "The German Album" med 5 extraspår på Renascent (även ansvariga för en briljant återutgivningsserie med sorgligt bortglömda THE SOUND!), alla spår från de tre första maxisinglarna, "Shine On", "Real Animal" och "Destroy the Heart" med fantastiska b-sidor!
Är det förresten nån som vill sälja ett ex av cdep:n "The Girl w/ the Loneliest Eyes" till mig så hojta!