onsdag 17 september 2008

#9 the Flaming Lips "The Soft Bulletin" [1999]



Det är något konstigt med musik, och det är något konstigt med amerikaner. Det är något konstigt med droger men det är defintivt något konstigt med Wayne Coyne och the Flaming Lips. Just när man börjat smälta Mercury Revs Deserters songs så kontrar oklahomatrion med ett symfoniskt popmästerverk som helt saknar motstycke. Jag har svårt att inte tänka på dokumentären Fearless Freaks nu när jag tar fram skivan igen, för som så många andra så passar denna mest i hyllan, men skivan är värd ett så mycket bättre öde än att bara framkalla bilder av Drozd skjutandes häst. Den är på något sätt även mer värd än otalet bilder på Wayne inuti en upplåsbar gladpackssfär och jordens totala bestånd av hejarklacksmaskotkostymer och all eventuell medverkan som mystisk omnipotent musikvetare på sveriges television och alla uppföljare. Den här skivan är ett udda resultat av de kreativa planeternas uppträdande på en linje för aldrig annars har de låtit så bra och sällan har västvärldens vackraste synthezeisers tryckts på samtidigt med ett sånt förstummande resultat.

10 kommentarer:

Andy A. sa...

Amen, brother!

Frans sa...

Andreas. Jag är rädd att våra listor konvergerar. Jag är samtidigt lite sur över att du, två år yngre, upplevde storheten i det här innan jag gjorde det.

Andreas Könberg sa...

"the tractor came undone" anyone?

Frans sa...

...and if a ten ton shark...

Andreas Sjögren sa...

Höhö.
Tanke: en 30-lista över bästa konserterna nånsin? Flaming Lips mitt i natten på orangea i Roskilde 96 med fjärde läppen Ronald Jones på utomjordsgitarr... skulle definitivt platsa högt upp i atmosfären hos mig. Minst lika sinnesutvidgande som alla teatertrixen i mischmaschmix!

Frans sa...

Flaming Lips i gröna, precis efter Pearl Jam incidenten. Wayne är kurator för hela kollektivet, 10 000 i tältet.

Andy A. sa...

Fan också! Sluta upp med att trampa upp mark inför framtida listposter!

Tobias Borelius sa...

"The Soft Bulletin" kommer ligga högt i sammanställningen...

Andy A. sa...

På tal om omslag förresten; "The Soft Bulletin" är åtminstone topp-5 för mig... kanske till och med topp-1...

Andreas Könberg sa...

Ja det är väldigt snyggt, utomordentligt användande av WBloggan. Men jag blev faktiskt lite besviken nu när jag tog fram det igen, hade för mig att det var ännu snyggare, lite som innehållet...

Top 5, joråvars