fredag 19 september 2008

#9 Nirvana "Nevermind" [1991]


Jag erkänner: Jag är lättledd, lättpåverkad och har ingen egen vilja - Manchestervågen - svalde den med hull och framför allt hår, grungevågen - svalde också den med hull och ännu mer hår. För dessa frisyrer anklagar jag Stoneroses och Nirvana.

"Smells like teen spirit" måste vara en av musikhistoriens mest lyckosamma låtar. Inte bara för att den är perfekt i sitt utförande utan också för att den verkligen kom från rätt plats vid rätt tillfälle. Allt musikaliskt fokus stod på Seattle och skivbolagen hade förstått MTV och musikvideons genomslagskraft. Här dyker "Smells like teen spirit" upp och en musikalisk revolution startar. Musiken är cool och upprorisk och videon är som gjord för fest. Som 20-åring mitt i detta innebar det mest att förfesterna förändrades från att vara skivvändarfester till fester framför TV:n med inspelade "120 Minutes" och liknande. Det var underbart!

Förutom singlarna "Smells Like Teen Spirit", "In Bloom", "Come as You Are" och "Lithium" är skivan full av låtar som mycket väl skulle kunna bli singlar. Det är bara att välja.

Sen får man väl avsluta med att säga att omslaget...

5 kommentarer:

Frans sa...

Kan då berätta att jag upptäckte Teen Spirit på egen hand. Hade för vana att slaviskt följa 120 min varje vecka. När låten dök upp för första gången fick jag en uppenbarelse. Gick direkt till Z (den enda skivaffären med klass i hela Kronobergs län, möjligtvis jämte Hot Stuff i Älmhult, men dit åkte man ju aldrig - bläddrade bara i katalogen) och köpte plattan. Efter ett halvår, lagom till att låten introducerades på Tracks, hade jag tröttnat så smått. Det var en triumf för en indienörd med halvkasst självförtroende.

Historien ser för övrigt i princip exakt likadan ut för Grant Lee Buffalos "Fuzzy". Den fick mig att tycka det var coolt med akustiska gitarrer, en åsikt som altcountryvågen effektivt tog kål på senare.

Frans sa...

p.s. Har alltså Nevermind utan det irriterande extraspåret. d.s. (the comic book guy)

Andy A. sa...

He he... måste kännas skönt att få det ur sig. Dock är situationen något utav ett dilemma; Det är såklart ascoolt att ha ett så tidigt tryck, men att berätta om det... hur coolt är det?

För övrigt kände jag återigen ett styng i hjärtat när "Fuzzy" nämndes... varför utelämnade jag den?

Frans sa...

Det är the comic book guy-coolt.

Johan Z sa...

Öh, jag hade faktiskt "Bleach" innan "Nevermind" kom ut. Säljaren på House of Kicks i Gamla Stan prackade på mig den som en "Pixies fast fetare typ.."-skiva. Tyckte den var rätt oremarkabel faktiskt...