fredag 17 oktober 2008

#5 Beatles "The White Album" [1968]




När jag läser alla intressanta inlägg på 50-listan inser jag att undertecknad är ganska enkelspårig och inte alls har den breda musiksmak som jag intalat mig själv. Hävdade ju att allt började med "Revolver" och står fast vid det. Givetvis gäller det främst det som tilltalar mig. I mångt och mycket har de flesta av skivorna i min skivsamling en fot eller tå i det som Beatles skapade.

"The White Album" är för mig det fulländade där alla i bandet, trots inre motsättningar, drar sitt strå till stacken. Från inledande "Back in the USSR" till avslutande "Good Night". Höjdpunkten på denna tegelsten är låtföljden "Martha My Dear", "I'm So Tired", "Blackbird", "Piggies", "Rocky Raccoon", "Don't Pass Me By", "Why Don't We Do It in the Road?", "I Will" och "Julia", vilka egentligen är B-sidan på förska skivan i LP formatet. Bästa låten, och kanske Beatles bästa någonsin, tycker jag är "While my guitar gently weeps" där George Harrison visar vilken skön låtskrivare han är.

4 kommentarer:

Frans sa...

Farlig kommentar, det där om beatles bästa någonsin. Framförallt om en låt från en skiva som innehåller Happiness is a warm gun.

Tobias Borelius sa...

Som jag skrev är det vad jag tycker. Happiness... är såklart också en grymt bra låt.

Johan Z sa...

Grymt, grymt sa Piggien....
Beatles är naturligtvis alltid Beatles, gillar dem skarpt, men de figurerar inte på min lista -personlig som den ju är.
Tycker mig märka en markant avsaknad av Dylan på listan också. Eller har alla (utom jag) honom på topp 3?

Frans sa...

såklart. Försökte bara provocera.