måndag 29 januari 2007

#48 The Jesus and Mary Chain "Darklands" [1987]


Recept:
3 delar ackord (gärna A, D, E)
1 del Beach Boysharmonier
2 delar fuzzgitarrer
1 del motown
1 del trummaskin
2 delar reverb
1 del sång från de lägre registren
Blanda allt i en stor haschpipa och gör ett omslag med suddig bild.
Om önskad effekt uppnås så höj sången ett steg efter första refrängen.
Lycka till!

Jag måste erkänna att jag var orolig när jag satte på Darklands igen. Det är säkert 5 år sen sist. Men det var lugnt, ungefär som att träffa en gammal kompis igen och upptäcka att vänskapen inte bara bygger på sentimentalitet utan fortfarande känns äkta trots att det gått 20 år sedan vi träffades första gången.
-Är det verkligen så länge sedan, utbrister jag.
-Visst, säger vännen, men du behöver inte oroa dig. Jag har inte förändrats ett dugg.
Och tur är väl det. Det som slår mig är att det som jag 1989 tyckte var rebelliskt och hårt nu låter väldigt beskedligt. Skulle nog hellre beteckna soundet coolt. Jag gillar Jesus and Mary Chain bäst så här, när tempot är lite lägre och melodierna får stå framför gitarrerna. Det känns som att här vågar de göra och låta precis som de vill. Visst vill de gärna framstå som deppiga och hårda, men jag tror att bröderna Reid hade jävligt kul när de spelade in den här skivan.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Du måste vänt din lista upp och ner. Darklands här nere? This is a mystery....

Johan Z sa...

Komiskt nog; Om man byter ut 2 delar reverb mot 2 dl matfett så är receptet identiskt med Burger Kings recept på lökringar....