tisdag 30 januari 2007

#48 Smog "A River Ain´t Too Much To Love" [2005]

"No matter how far wrong you´ve gone/You can always turnaround/Met a woman in a bar/Told her I was hard to get to know/And near impossible to forget/She said I had an ego on me/The size of Texas/Well I´m new here and I forget/Does that mean big or small" (I´m New Here). Ja, jag tycker att du gick vilse efter "Dongs Of Sevotion" 2000, men här hittar du tamejfan tillbaka till toppform, Bill! Akustisk gitarr, luftigare ljudbild, mycket djur och natur. Flickvännen Joanna Newsom (öh, hur mycket yngre är hon egentligen?) på piano i en av världens bästa låtar, "Rock Bottom Riser". Sluter ögonen och ser herr Callahans ryckande vänstra underben på scen i Malmö Folkets Park i lätt regn.

2 kommentarer:

Andy A. sa...

Håller med. Smogs bästa. Ett tips är att kolla in videon till "Rock Bottom Riser" på följande adress:

http://www.youtube.com/watch?v=5J-WpgOzW9A

Magiskt.

l.t. fisk sa...

Det är sant. Har haft svårt för honom tidigare. Men här är han ostoppbar. Tycker den nya inte är lika bra, det jag hört. Så fungerar det väl med allt. Konstaterar annars att jag inte lyssnat på någonting som du räknat upp i övrigt. Det är roligt att läsa, mycket roligt. Jag blir alltid glad av att jag inte förstår och att någon annan har fattat saker annorlunda. Det ger hopp för mänskligheten.