söndag 28 januari 2007

#48 John Fahey ”The Transfiguration of Blind Joe Death” [1965]


Fahey blev för mig känd i samband med min upptäckt av croonern/songwritern M. Ward år -03. I mången Ward-relaterad text i diverse musikblaskor drogs paralleller rörande Wards fingerplocksteknik till just denne Fahey. Givetvis var jag tvungen att kolla upp honom. Problemet var bara var jag skulle börja (det finns nämligen cirka 35 plattor att välja mellan). Men efter lite forskning och samplelyssning fastnade jag för denna, vilket jag idag inte ångrar en sekund. Musiken är ett mishmash av nära besläktade genrer såsom folk, blues, country och jazz, inte helt olikt det som Leadbelly sysslade med på 1930- och 40-talet. Gitarrtekniken vad fingerplock anbelangar är exceptionell och ljudbilden präglas av en närhet och värme som i alla fall får mig på fall. En annan sak som slog mig ju mer jag lyssnade var den underliggande humorn. Allt som oftast skymtar små passager förbi från gamla kända folksånger (t.ex ”The Camptown Ladies” och ”Oh Susanna”), svårt att inte dra på smilbanden i sådana lägen.

Skivan kan till en början kännas svår och man måste nog välja sina Fahey-stunder med omsorg - intrumental gitarrbaserad musik passar helt enkelt inte för alla tillfällen. Detta har medfört att plattan fått verka under en längre tid vilket jag tror endast är till låtarnas gagn, och faktum är att den fortfarande växer. Summa summarum är att ”…Blind Joe Death” är platta #48 med potential att klättra… och det bästa är att det finns ett 30-tal Fahey-plattor till där ute att upptäcka.

3 kommentarer:

Frans sa...

Grymt spännande. Hur f-n får man tag i den här? Sjysst när man kan gräva sig vidare tack vare andra. För ett antal månader sedan lästa jag en Curebiografi (suprise) där Fat Bob pratar sig skållhet om vad Alex Harvey (the sensational alex harvey band) hade betytt för dem. Har verkligen anstängt mig för att hitta något, utan att lyckas. Om jag lyckas kanske 50listan måste revideras... Tips?

Andy A. sa...

Mig veterligen går den att införskaffa i mången välsorterad skivbutik. Höll den i min hand i Pet Sounds-butiken i Stockholm, men kilade fast den via CDON.com... billigare.

Känner igen det där med att leta och leta och leta... för att aldrig finna. Knäckande.

Andy A. sa...

Noterbart: Förra året släpptes en tämligen habil hyllningsplatta till John Fahey med blandade artister (bl. a. Calexico, M. Ward, Devendra Banhart, Jason Lytle och Sufjan Stevens) döpt efter Fahey-låten ”I am the Resurrection”. Värt att kolla upp, även om ”the real deal” är bättre.