tisdag 7 oktober 2008

#8 Ride "Nowhere" [1991]



När jag skrivit om plattorna på min lista har den tes jag drivit i flera år om att de flesta band inte har mer än två tre bra plattor i sig framstått som mer och mer sann. Ride är ytterligare ett sådant band. Tre bra EPs och två riktigt bra LPs sedan var det över. Men Nowhere är riktigt jävla bra. Tunga gitarrmattor, fina melodier och stämsång - vad mer kan man begära? Polar Bear, Vapour Trail och Taste är ren och skär lycka! Jag får dock en tår i ögat när jag tänker på att Andy Bell harvar som basist i Oasis numera, ett band vars existensberättigande upphörde för 13 svåra år sedan. Vilket slöseri...

4 kommentarer:

Frans sa...

Jag kan ha fel, men jag har för mig att Björn länge insisterade på att plattan hette Now Here... ;)

Björn sa...

Skulle vilja påsta att jag hade rätt då, men att skivan numera borde tituleras "Då Där"

tony agren sa...

Helt klart Ride's bästa skiva! Den hamnade strax utanför på min lista

Andreas Sjögren sa...

Kom tillbaka Björn! 28 snabba så är du ikapp! Vinnarvändning!